... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Vårtider är groddtider ...

Jag älskar att så och odla saker och jag hade varit så sjukt bra på att ha en kolonilott (igen) eller en tomt med växthus och rabatter. Nu har jag varken hus med tomt eller en kolonilott - men jag har en balkong och där odlar jag mycket varje år.
Och det är något i min kropp så fort solen tittar fram som gör att jag vill odla och gro saker och eftrsom det är för kallt för att odla saker utomhus, så får jag grodda inomhus.
Så nu tänkte jag ge er mitt bästa tips för en enkel groddning.

Ta en tomplastburk som du har lock till. Jag har använt russinburk och turkiskyoghurtburk.
Skär ur locket med en vass kniv. Att det är ojämt spelar ingen roll.


Klipp en bit tyg, myggnät eller liknande som passar burken. Jag köpte för länge sedan någon typ av myggnät på IKEA som jag använder - kanske finns det där fortfarande(?), men annars funkar vilket som, bara vattnet kan hällas av.
Trä tyget över burken och klicka dit locket.

Ställ i fönstret och skölj några gånger om dagen tills det börjar gro. När groddarna kommit så ställ in i kylen för bästa fövaring. Det är bra om de står lite varmt . som över ett element t.ex.
En kan med fördel låta t.ex. linserna ligga i vatten över natten och sedan slå av det.
Det går att gro i princip vad som helst. Jag kör just nu alfalfa, bockhornsklöver och linser.
Smörgåskrasse på blöt bomull i en glassburk med plast över - busenkelt!

Såhär ser vårt köksfönster ut just nu - det är vår i luften!
Vad är givna vårtecken hemma hos er?
//Jessica

4 kommentarer:

Annie sa...

Det är vår hos oss när jag kan ha dörren öppen till balkongen så att hundarna kan ligga ute och spana utan att jag fryser ihjäl:)

johanna sa...

vad härligt det ser ut :) Jag har alltid älskat att odla men det blir aldrig bra hemma hos oss, av den enkla anledningen att vi alltid åker bort en massa på sommaren. Så även om jag börjar odla nu så hinner det dö ut eller bli dåligt den där första veckan när vi är borta, och sen är det bara kört. Även om vi har kattvakt och blomvakt så verkar det aldrig som att örterna och det odlade klarar sig. Jag älskade dock att odla tomater när jag bodde hemma på landet...

Vårtecken hemma hos oss är när vi kan ha öppet fönster på natten in i sovrummet och jag kan ligga vaken och lyssna på fåglarna sjunga till varandra i mörkret. supermysigt!

Maggan sa...

Vårtecken: öppet fönster i sovrummet.

Misty sa...

I'm personally a big fan of lalolandet blog. Thanks for sharing this post.
clipping path
clipping path service