... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Rosa söndag

Idag har vi haft litterär salong här hemma. Vi är en grupp människor som träffas titt som tätt och diskuterar litteratur. Varje gång har vi ett tema. Temat för dagen var : ROSA. Alla (läs; inte jag) hade läst Fanny Amjörnssons bok: Rosa - den farliga färgen och utifrån den diskuterade vi både boken, färgen, litteratur och livet. Mycket intressant och hon lyfter fram intressanta saker i den (jag har läst lite av den, men inte hela) såsom klassperspektiv, ursprung etc.
Jag själv tycker det var intressant att tänka på tanken att flickor ofta ärver sina bröders kläder, men killar inte ärver sina systrars kläder i lika stor utsträckning. Enkelt, men ändå tänkvärt - och (enligt de intervjuade föräldrarna) p.g.a. att flickornas kläder är rosa och inga killkläder...
Jag ska verkligen läsa hela boken....men det får bli på den där ledigheten ni vet ...
Just nu läser jag Nattpatrullen av Sergej Lukjanenko så ROSA får vänta lite till.

Till den rosa litterära salongen bakade jag såklart rosa bakverk ... och en och annan brun chokladkaka. Jag fick äntligen användning för min gigantiskamuffinsform igen. Dock var den inte så vacker att skåda innan grädden ...

FÖRE
Den fick slagsida då jag råkade trycka ihop den lite hårt ...






 EFTER
Slagsidan har minimerats och fyllts ut av grädde... fulknep, men det funka!

 Vi fikade med mitt finaste, mest färgglada porslin och ätdon


 Jag älskar 10 kronors-skålarna. 
Skitsnygga och skitbilliga











Nu är jag mest trött, måste fixa morgonsdagens lunch och sedan droppa i säng. Men först lite häng i soffan med kaffe och sambo.
Jag köpte för övrigt roliga saker på second hand igår - jag visar i veckan!

//Jessica

4 kommentarer:

Metronyx sa...

åh vad extatisk jag blir när jag ser att du ska ta dig an en av mina favoriter. Men jag har ju inte läst den på svenska förstås, så jag hoppas att det är en bra översättning. Bäst hade varit att läsa den på ryska, men min igenkänning av ryska bokstäver räcker bara för att uttyda "Moskva". I övrigt så är jag grymt avis på ert tilltag, men det vet du ju redan : )

Fridolin sa...

Ser fantastiskt ut! Böcker, färgglad dukning och goda kakor - kan ju knappast bli bättre! Obildad som en är har jag inte läst någon av böckerna dock. :) (Är nog lite robot f.ö. har lite svårt att tyda tecknen...)

Jul i Laloland sa...

Metro: Starta en litteraturgrupp!!!
Kanske vi skulle ha en webbgrupp???

har du läst alla 3 böckerna? Och ja, ryskan hade ju varit grym att kunna ta sig igenom.

Fridolin: Det roligaste var att duka ;)
Inte är du obildad, tänk på mig som aldrig varit i paris och förlustat mig på baugetter =)

Metronyx sa...

Kära J. jag kan först konstatera att det finns fyra böcker. Och jag gjorde den märkliga kombon att se de två första filmadaptionerna, sen läsa de två sista. Jag ska dock beställa de två första för att se hur mycket som skiljer mellan bok kontra film. Webgrupp låter riktigt intressant.