... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Så det kan bli.

Trots att frosten låg vit i morse, jag har julkänslor och julpysslar idag så är det rätt skönt att kolla bort i vardagsrumsfönstret och mötas av dessa syner:

Avokadoplantan som växer sig större och större,
Tomaterna som ligger och mognar.
Igår kastade vi plantorna för nu orkade vi inte ha dem barrikaderade i vardagsrummet längre,
Rosmarinen som verkar gilla att slippa kylan, men som är lite av en torrboll.
Jag hoppas han tar sig igen nu när han kommit in i värmen,
Men FRAMFÖRALLT är det en fröjd att se paprikan föröka sig.
Nu finns det 3 st på och två till på G. Det gillas!


Förövrigt fortsätter sjukskrivningen och på måndag går den in på sin FJÄRDE vecka. Ni förstår att man blir rätt less och att det är svårt att hålla modet och humöret uppe när rehabiliteringen så J--LA snigelsakta! Framförallt är det den där blödningen som inte ger sig och som gör att knät svullnar såfort jag stått upp eller gått i tio minuter. Det i sin tur gör det hela lite svårt att arbeta som lärare för det finns liksom inte att kunna sitta ner och ha lektion. Speciellt inte SFI. Då tavlan är ett extremt viktigt redskap... men men viktigast var ju att benet håller resten av livet...eller hur var det nu???

Skitsamma, en del av rehaben går ju ut på att just GÅ såklart, hur svårt och ont det än gör. Så idag gick jag och sambon bort till secondhand-affären längre ner på gatan och detta införskaffades:
Denna ska bli en julklapp - resultat kommer

Denna bok innehåller dessa:
som i sin tur ska bli sådana här:
För övrigt är det en underbar höstdag med frost och krispig luft!!!
/J

3 kommentarer:

Mamma sa...

Kunde aldrig har gissat att du skulle ha sångboken till strutar.
Vilken stor paprika. jag har inte fått någon paprika alls på mina plantor.

Metronyx sa...

Bra idé ! Strutar. Gamla böcker och tidningar har stor pysselpotential. Har ärvt en massa serietidningar med dubbletter som jag ska fundera ut nåt bus med.

Jul i Laloland sa...

Mamma: Nä, fiffigt va!!!
Trist med paprikorna. vi har precis tillagat en.


Metro: Ja, man ska inte underskatta tidningar. Jag älskar de gamla serietidningarna som är matta i materialet.
Tips: Till din dotters födelsedag kan du göra strutar av serietidningar så är det juligt, men ändå födelsedag liksom!
Sen är det ju skitbra att göra kort av också...