... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Jag - en balkongkolonist!

Nu är den här - tiden då vår balkong exploderar i färg, ljus, växtlighet och (förhoppningsvis) sol!
Trots att jag älskar vinter och snö och höst och färggranna löv så fullkomligt avgudar jag den här tiden som kommer nu  - värmen, sommaren och att få sticka ner fingrarna i jord. I brist på kolonilott (som jag saknar min gamla...) och trädgård är det balkongodling som gäller och jag är rätt bra på det om jag får säga det själv.


Brytbönor, spritärter, rädisor, dill, ruccola, sallasdmix och odefinierade blomfrön
ska alla få prunka på balkongen i sommar.
Det jobbiga med att odla för min del är att vi inte har någon bil, och heller inga körkort för den delen. Att få hem planteringsjord, balkonglådor, lecakulor, gödsel(i liten mängd och alltid i hönsskitform) PLUS fröer, växter, blommor etc. blir således ett projekt som kräver noggrann inköpslista och planering. Men allt går om man vill, och även om jag längtar efter den dagen vi har en egen trädgård så älskar jag vår balkong tills dess. Bildkavalkad - varsågoda!
De obligatoriska kryddorna timjan och rosmarin.
Mårbackan blommar
Nytt för i år: Mangold - både fin, god och nyttig.
Årets nya krydda: Fransk dragon.
Nymålade väggkrukor med hängpetunia - jag älskar färgerna.
Liljor till min fina sambo - de är både vackra och doftar gott
... om än något starkt

3 kommentarer:

Fridolin sa...

Wow, ni har legat i ser jag! Här har vi bara rabarbern och en liten kvist mynta som lite överraskande poppade upp av sig själv i år igen. Har inte orkat/hunnit fixa en enda blomma hittills i år.

Maggan sa...

Va mycket ni fått upp. Lijan är jättefin.

Metronyx sa...

Imponerande vad du har fixat trots "läget", ser bra ut. Färgglatt framförallt :D