... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Vaxduks makeover

FÖRE
 Den här röda, trötta, väldigt nötta och färgsplashade bänken har funnits med i mitt liv ända sedan jag var liten. Den stod ute på mormors och morfars balkong när jag var liten så jag kunde sitta på den och kom sedan att hamna i deras garage och senare hos mamma i hennes källare. Efter 34 år har den blivit min.
Jag tänkte ha den på balkongen som blombänk/sittplats om det kommer mycket folk, men den såg inte rolig ut.
Men så kom jag på det: VAXDUK!
Det är mitt svar på det mesta, men det är så praktiskt. Fört hade jag tänkt måla "benen" och sätta vaxduk på "sittplattan", men p.g.a. sprickor i spånskivorna så var jag rädd för att få in fukt och bestämde mig då för att klä in hela i vaxduk.
Trist och ful
Vaxduken kommer från RICE
 En häftapparat, en sax, snygg vaxduk och en stooor portion tålamod senare ser det ut såhär och jag är mucho nöjd. Då jag inte kan böja mig, lyfta och vrida och ha mig så tog det förmodligen en 3-4 timmar längre än det skulle gjort i vanliga fall, men det var det värt.
Efter!
Vattentålig, sittvänlig och kan ge både sol och skugga åt växter och blomster
 Nu behöver jag bara införskaffa planteringsjord, blommor och kunna odla lite så är vi igång för säsongen - härligt!
/Jessica



3 kommentarer:

Fridolin sa...

Fint! Vår balkong lever en tunande tillvaro just nu med undantag för några rabarber som kämpat sig upp på egen hand i zinkbaljan. Har inte riktigt haft tid och energi att planera en balkong nu men blev sugen när jag såg din. Vill ju gärna ha en mysig balkong att sitta på med Pyret också men får ta en sak i taget.

Maggan sa...

Den blev jättefin.
Synd bara att de inte är klara med min balkong än, när jag ser vad du gjort med din vill jag okså fixa min.

Metronyx sa...

Ser fantastisk ut : ) Jag tittade på gamla bilder från när vi bodde i lägenhet och maken kommenterade att då växte allt jättebra. Jag hade bilder uppslagna på vår gamla balkong, och jag kände bara att det tusan var bättre med balkong än trädgård. Mindre yta att sköta, man hinner med växterna och man myser lättare på ett mindre, intimare område .