... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Husmorsfrenesi


Ja, jag är nästan galen - jag erkänner! Jag fick nämligen ett ryck i går igen och var tvungen att göra pickles (heter det ens så på svenska?, kan jag inte tänka mig, det borde heta inlagda grönsaker...?)
Det är ju så ruskigt enkelt och så liksom "sparar" man på allt det goda till ett senare tillfälle, perfekt.

De inlagda tomaterna är ju inte samma som som pickles. Pickles är med ättika och inläggningen med vinäger, inte lika starkt och inte lika lång hållbarhet efter öppning.
Det här tänker jag kan bli ett trevligt tillbehör till höstens grillade veggokorvar. Jag tog:

GRÖNSAKER: (här kan man ta det man gillar och tror matchar)
1½ zuccini
500 g coctailtomater
1 stor röd lök
1 röd paprika
1 röd chili
5 vitlöksklyftor
ett gäng med timjan-, rosmarin- och dragonkvistar från balkongen.

LAG: (kommer från Dansukkers hemsida)
3 dl socker
2 dl ättika (12%)
2 dl vatten
4 lagerblad
3/4 dl gula senapskorn
1 msk kryddpepparkorn

Hacka och dela grönsakerna. Pricka tomaterna. Skär zuccinin i skivor eller halvmånar. kärna ur chilin. Varva allt i väl rengjorda, skållade glasburkar.
Koka lagen, häll på och förslut på en gång. Ska stå minst en vecka för att få rätt konsistens och inläggning.

Gott gottigottgott!

/Jessica

1 kommentar:

Fridolin sa...

Ser väldigt läckert ut i alla fall! Snyggt och gott.