... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Morotsbröd


Slängde ihop ett superenkelt och gött bröd i solningspausen i går.


Receptet kommer från tidningen "Hembakat":

50 gram jäst
5 dl mjölk (fingervarm)
2 tsk salt
3 dl grahamsmjöl
2 finrivna morötter
9-11 dl vetemjöl

Garnering:
Pumpakärnor/solroskärnor

Lös jästen i mjölken, blanda ner resten. Jäs 45 min, baka ut till stora "tekakor"(6-8 st), lägg dem på plåt och jäs 30 min till. Sätt på ugnen på 230 grader. Grädda i nedre delen av ugnen 15-17 min.
Servera gärna med hemgjord morotsmarmelad för smaksensation!

/Jessica



1 kommentar:

Metronyx sa...

Blev inspirerad och tog ett gäng hembakat, "för orkar Jessica baka i värme så ska jag"....men det var för kaxigt. Som vanligt får jag vänta till hösten om jag inte ska dö av värmeslag. Nu när du lägger in "pickles", jag vet att du äter veg, men jag undrar om du har provat inlagda ägg? Det verkar så knäppt att jag nästan måste testa. Och du verkar ju ha lite "inläggningskoll"?!