... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

"Soltorkade" tomater aĺa fusk!

I vårt hem äts det ganska mycket soltorkade tomater, det passar till så  mycket och är så gott. Det kan dock bli lite dyrt kan jag tycka. Det är ändå mest olja i de där svindyra burkarna från de mest kända märkena.
Men så tänkte jag att nu ska jag göra slag i saken och göra mina egna soltorkade tomater ... fast i ugnen.
Det tog ca 6 timmar, men nu har vi en liten burk i alla fall. Det var tur att det var lite halvdassigt väder i går så ingen ville gå ut och frysa.

Vi gjorde såhär:
Halverade 500 gram plommontomater och la dem på bakpappersklädd plåt.
Strödde lite flingsalt över för att dra ut vätskan lite extra.
Satte ugnen på ca 90 grader och satte plåten i mitten.
En liten träslev i hörnet höll ugnsluckan lite öppen och sen fick de gå en massa timmar och bli torra, skrumpna och sega. Med jämna mellanrum öppnade jag luckan helt och släppte ut all fukt.
Efter hällde jag på olivolja, knycklade ner en rosmarinkvist och två vitlöksklyftor.
Voilá!

Perfekt gå-bort-present eller julklapp till gourmanden!

Någon som testat något annat sätt att göra?
Själv tänkte jag införskaffa i en "tork" till hösten. =)
/Jessica

3 kommentarer:

Metronyx sa...

Jag blir så imponerad av att någon pysslar alls under sommaren. Värmen gör att mina få gråa celler decimeras väsentligt. Fast det är ju smart att passa på de dagar de ändå är "dåligt" väder som de flesta säger. (Själv kallar jag dessa dagar andhämtningspauser från värme. Sen tycker jag att du ska investera i en tork, en av mina kompisar som plockar allt och gud vet vad är alldeles lyrisk över nyttan med dem.)

maggan sa...

Snyggt tar du med dig till öland eller?

Jul i Laloland sa...

Maggan: Nope! Dom ska jag ha hemma.