... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Inlagda tomater


Sommaren och hösten är nog de årstider som bäst plockar fram "den lilla husmodern" i mig och sambon. Mest handlar det om att ta tillvara på det som finns i form av bär, svamp, grönsaker etc. så i dag blev det lite kökstök, vilket resulterade i inlagda tomater med paprika, vitlök och hemodlade örter.
Receptet kommer ursprungligen från "Allt om mat":s hemsida, men jag har ändrat och lagt till lite, så här kommer "mitt" recept:

INGREDIENSER
750 g coctailtomater i olika färg, form och storlek
3 färska timjankvistar (eller rosmarin om man hellre vill det)
2 vitlöksklyftor
1 grön paprika
1 turkisk paprika (eller lite chili)
1 mindre rödlök
LAG: 
2 dl vitvinsvinäger
4 dl socker
6 dl vatten
2 lagerblad

Gör såhär: 
Skölj alla grönsaker, hacka paprika, chili och lök, pricka alla tomater med en 
potatissticka. Skala och dela vitlöksklyftorna. 
Varva allt i en stor glasburk, lägg även i timjankvistarna. 
Koka lagen och häll den över grönsakerna, förslut med lock.
Jag vet inte riktigt om det måste svalna eller ej innan du sätter in det i kylen, men det gör jag, i alla fall så får det svalna av.
Låt stå ett par dagar innan det äts till tapas, grillat, sallad eller upphackat som salsa.

Inlagda tomater

Nu är det exakt sex dagar tills mina fötter nuddar öländsk mark igen - som jag längtat!
Tills dess läser jag och håller mig i solen om den tittar fram. 
/Jessica


1 kommentar:

Mamma sa...

Ser fram emot att få smaka på dina inlagda tomater.
Ses snart.