... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Boksommar



Jag "snodde" Fridolins inlägg om böcker...eller jag härmade det rättare sagt. Jag är en sådan frenetisk härmapa AND I like it! Får man inga bra ideér själv får man låna andras, svårare än så är det inte.

Jag läser som följer (alternativt "har redan läst i sommar" och "ska läsa"):

Vi börjar nerifrån:

Moa Martinson; Denna gigant av kvinnliga svenska författare. Jag fullkomligt ÄLSKAR Moa, hon räds inte det enkla minst sagt och hennes språk är som en dröm.
Jag har till att börja med plöjt "Kvinnor och äppelträd" (vilket ALLA borde läsa). Den har jag läst förut och nu lyssnade jag på den på kassetband. Det är lite min diskgrej, lyssna på böcker och diska + att jag inte vill ha böcker på cdskiva. Band är det vi coola håller oss till ;)
Efter den var det givet att ge sig på "Sallys Söner" som är uppföljaren. Den håller jag fortfarande på med.

Harry Potter och de vises sten kommer sen. Harry Potter är skitbra sommarläsning, finns även sjukt många böcker. Det här är dock den sämsta av dem tycker jag, men jag fann den på second hand på KASETTBAND för 20 kr, så det är min nya disk-bok. Det är bara synd att Christer Henriksson FÖRSTÖR den med sin jobbiga röst och sin oförmåga att uttrycka sig på engelska. Sen när började man uttala: Private som : PRIVVETT . Men jag köper det ändå. Jag rekommenderar dock att LÄSA potter-böckerna för den som inte gjort det än.

Vampyrboken: Det senaste och från bibblan inlånade underverket. Igår guick det i monstrens tecken och det är en bok med vampyrnoveller. Gamla sådana så en skrivpedagog som jag blir tokig på språket, men det är roligt. Har två noveller kvar.

Ivar Lo-Johanssons "Statarnoveller" är toalettlektyr i hushållet så där läser man lite titt som tätt. Det är roligare och mer bildande med toaklassiker än 91:an Karlsson.

"Drömfakulteten" Av Sara Stridsberg är en av de bästa böcker jag någonsin läst. Jag fångades, sträckläste och älskade den. Ska läsa om den i sommar och jag rekommenderar den varmt. Men den är speciell i sitt språk och utformning...men vilket författande...hänförd!

Feberboken av Stina Aronsson. Föremålet för min B-uppsats i litteraturvetenskap. Språket är underbart och jag älskar brev/dagboks-böcker. Det är spännande. LÄS DEN!!!!!

"Selma Lagerlöfs dagbok" håller jag på med. Òch det är kort och gott selmas utgivna dagbok och den är fantastisk. Vilket sätt att skriva dagbok på. Jag ska också börja. 5 kr på loppis kostade boken och jag blir ett helt liv rikare...underbart!

"Mannen som älskade Yngve". En av mina goda vänners absoluta favoritbok. Fick den av honom i julklapp för ett x-antal år sedan och har inte kommit fram till den än, men i sommar så.

Avslutningsvis: DOKTOR GLAS av Hjalmar Söderberg. Den som inte läst denna bok har inte läst!!!!
Man MÅSTE läsa Doktor Glas, den är fantastisk. Även den en dagboks-roman. Och så full av underbara ting och ett så underbart författarskap att ha skrivit denna bok. Det är min ABSOLUTA FAVORIT!!! Mitt ex är både sönderlöst och sönderklottrat och inringat och marginalantecknat. Även förmålet för min C-uppsats. LÄS DEN SÄGER JAG BARA ( alltså inte min c-uppsats, men boken!!!)

Det var mina sommarboktips. Om jag gillar Proletärförfattarna i Sverige undrade ni nu... ? JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, det gör jag!!! =)

Over and out.

6 kommentarer:

Fridolin sa...

Det är ju inte precis en unik idé jag kom med så sno på du bara! Kul att du hakade på! Det är alltid roligt med boktips. Jag blev väldigt sugen på Moa Martinsson nu och återigen skäms över min uteblivna Harry Potter läsning. Men jag ser det från den ljusa sidan-jag har mycket rolig läsning kvar framför mig! :)

Metronyx sa...

Det är bra, proletärerna behöver allt stöd de kan få : D Svårt för oss postmoderna människor att sätta oss in i hur gemene man hade det i Sverige och på många andra håll i världen förr. De som surar över skatter, facket och feminister kanske borde få en bunt proletär böcker sen kanske de förstår vad som lett oss hit.

Damen sa...

Haha. :D
Du är både underbar och härlig. <3
Fler Svenska proletärförfattare åt folket.

Ulrika sa...

Kvinnor och äppelträd, får väl köpa den. Behöver börja läsa igen känner jag.. tackar för tips!

Lalolandet sa...

Fridolin:
Moa är ju theeee one and only bland "de fem" och väl värd sin läsning. Ditt Tove Jansson val kan jag dessvärre inte följa. Jag har faktiskt rätt svårt för henne, kanske jag dick borde försöka med den där "sommar-boken".

Metronyx: JA!!! Eller hur. Jag tänker mycket på min morfar och hans uppväxt. Hans familj var extremt fattig och slet verkligen hårt. Jag fick sådan förståelse för hans sätt att vara och hans berättelser första gången jag fick en proletärbok i händerna.

DAmen: Tackar! Jag sörjer dock vetskapen om att jag aldrig kan få bli en av dem...men men. I live!

Ulrika: Ja, gör det!!!

Fridolin sa...

Du kan ju alltid lyssna på något av spåren för att se vad du tycker. Bokens kapitel är nästan som små noveller så det förstör inte boken att ha hört något av dem innan. Fast jag gillar inte Janssons röst så riktigt upptäckte jag.