... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Att skörda det man sår...

ja, det börjar bli dags snart. Kryddorna är visserligen redan i full gång att användas flitigt i matlagning, men snart är även ena paprikan HELT röd och plantan är översållad med blommor (om än den inte vill växa på höjden).
Tomater börjar pluta fram (trots svarta bladlöss. Någon som vet hur jag effektivt tar död på dem???)

Ärtorna blommar ... och vissnar längst ner... men om jag minns rätt så sker det alltid.
Avokadon frodas och skjuter på höjden
Här är förövrigt andra halvan av balkongen. NU är äntligen växthuset borta och vi traskade iväg till Blomsterlandet för jag sett några avlagda SNYGGA lådor på deras baksida jag skulle fråga om jag kunde få, eller få köpa. Tjejen missförstod mig och gav mig två andra med platta lådor, men det blev superbra ändå. Lite spik och natursnöre senare (dom är ju inte så himla stabila om de står på högkant), så är balkongen färdig och har mer plats att vara på (vilket krävs nu när "Kryckan" är tillbaka). Jag ville måla den rosa, men sambon hävdade naturfärg och denna gången gav jag mig. Även om jag fortfarande vill måla den rosa =)


Det är dock inte den enda som växer i hushållet, nejdå, för det skadade knät har plötsligt valt att expandera till dubbel storlek och det högra låret väljer att starkt haka på trenden att bli vätskefyllt, göra ondare och vara totalt omöjligt att rubba...
Det är lite obehagligt hur kroppen funkar av sig själv...och ont som faaaaeeen gör det.
Dagens bild är dock denna:

När man är kryckobärare och inte kan göra nått annat än sitta alternativt, ligga ner så får man äta middag i soffan som ens underbara sambo gjort (hemmagjord pasta med tomatsås..Mmmmm)
och då måste man ha haklapp, men man gör det lite trendigt så..... ;)

Over and out, nu ska jag hoppa tillbaka till soffan och spendera kvällen med att brodera krambjörnar
/J

4 kommentarer:

Fridolin sa...

Oj! Vad fint det ser ut! Det verkar växa så det knakar. Jag som är så stolt över att min chili har börjat få frukter åtminstone. Din chiliplanta ser betydligt mer välmående och utvecklad ut.

Svarta bladlöss har jag aldrig haft men väl gröna. Tror att bladlöss generellt dyker upp när det varit lite torrt. Jag tog in angripna växter i badrummet och spolade dem i duschen. Man kan också löddra upp diskmedel (typ vanlig yes)innan och smeta in dem med och låta det stå ett tag och sen skölja av dem.

Lalokryckan sa...

Fridolin: Jag sprayade med såpavatten på dem, men det kanske krävs ett krafttag med yes istället. Får testa...eller be sambon testa eftersom min rörelsekapacitet är nååågot begränsad för tillfället.

Ulrika sa...

WOW va fina växter! Du har verkligen gröna fingrar!

Damen sa...

Jag är full av beundran inför dina växtfärdigheter.
PS. hur är det med knät nu för tin´?