... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Höst , Amelia och kärleks(bok)feber

Jaha...är det höst nu då eller?
Alltså jag svettas ju fortfarande (till och med i HÅRBOTTEN) för det är ju svettvarmt ute, men ingen sol, ingen tillstymelse på ljus och inget mer än grönskan som påminner om att sommaren faktiskt är kvar...eller är den det?

Jag hävdar att dagar som denna (innan man ska på ett litet möte på sitt nya jobb ;) så får man i alla fall avnjuta lite höstkaffe som sambon gjort
Sitta i sin gröna fotölj och läsa en fantastiskt bra bok:
(Feberboken av Stina Aronson)

Den här boken är spräääängdfylld med citat och underbar uttryck och ett sådant språk som får mig att häpna och förföras.
Mitt favoritstycke är utan tvekan: (läs inom det blåa)
Den handlar om kärlek. Både till Hugo och till litteraturen. Den handlar om känslor, hat, kärlek, ilska, besatthet, längtan, lust, begär...och framförallt att inte få sin kärlek besvarad på det sätt man önskar. Ni bara måste läsa den. Jag har citerat flera gånger ur den idag för min sambo, men han är nog inte lika impad som jag. Men det spelar ingen roll.
Lyssna på detta:

"Att bli blodrött hudflängd(som i D.N.) gör mig rå, tar med sig som ett störtregn stora stycken av min futtiga förfining. Skönt. Jag behövde en syndaflod. Behöver bli mitt eget ursprung sen jag varit andras åthävor, ordlekar, fördomar, trosartiklar i trettiotvå år. Aldrig förr har jag smakt på mig själv. Det är gott, retar aptiten." (sid:35)

Jag får gåshud! Köp den eller låna den. Det är en tunn liten sak, så den slukas fort, blott ca 150 sidor som man aldrig vill ska ta slut.


Åh!
För övrigt finns det numer en Amelia Höst. Jag köpte den. Himla mysig. Som Amelia Jul fast höst... ja, ni fattar. Här är smakprov.



Jag är sugen på att plocka höstlöv, springa i löv och ha lukten av skog i näsan. Men ännu är det sommar. Jag såg ju till och med lite blå himmel idag....

10 kommentarer:

Damen sa...

åh, love-läsning; vilket gyllene höstmys!

Lalosolen sa...

Damen: Ja, lite så faktiskt. Men idag verkar sommaren vara tillbaka =)

Fridolin sa...

Här har det också varit kletigt varmt och grått i ett par dagar. Idag höstregnar det något enormt. Men jag tycker mig ana en ljusare himel i horisonten och det är ju varmt än. Lite sommar är nog kvar. Å andra sidan gillar jag hösten och det där Amelianumret såg ju intressant ut. Blev sugen på den där boken med. Förstår att du gillar språket om det är sådär hela tiden!

Metronyx sa...

Tja idag var det bara plus elva när jag kollade termometern. Trots att jag badade så sent som i söndags känns det som att hösten är här. Så Amelia höstmys låter väldigt rätt tycker jag. Hoppas du trivs på nya jobbet.

Jul i Laloland sa...

Fridolin: Jag anade en blå prick svepa förbi bland molnen, men den försvann snabbt. Jag gillar också hösten, precis sådär innan den går över och blir supermörk.
Skaffa boken!!!!. Den är så HELA TIDEN! Därför funkar det att läsa sakta så man kan smaka på allt "hon säger". kolla in: www.rosenlarv.se, dom har myyycket bra böcker.

Fridolin: Än har jag inte riktigt börjat och nu är jag förfärad över all planering som jag inte kan göra än innan jag vet vilka kurser jag ska ha, hur det kommer se ut etc. Men det löser sig.

Att du badat i söndags är RESPEKT! Här är det 16 grader och svettklibbhalvregn och grått ute...hej hej sommaren känns det som nu =(

Jul i Laloland sa...

Hm...Metronyx menade jag.... där på "andra"...

Karolin sa...

Dollarstore finns på en del mindre orter;

http://www.dollarstore.se/se/7679.vara_butiker.html

Min mamma var så snäll att hon köpte de små blocken åt mig. Man kan hitta mycket billigt där, som dessutom är rätt fint. Jag går alltid en runda eller två när jag är i mina hemtrakter :)

Jul i Laloland sa...

Karolin: Tack för tipset!
Typiskt att man bor för långt söder ut då. FÅr hoppas dom kryper längre ner så småningom...men jag har för mig en kompis sa att det fanns i malmö...eller sa hon boden...jaja, jag får ta en resa helt enkelt =)

Hanneles bokparadis sa...

fint höstpyssel

Sarah Of Sweden sa...

Jag håller med dig. Amelia Höst är en jätte bra tidning! ;)