... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Böcker och kärlek är det bästa du kan ge

När vi var gravida var alla såklart nyfikna på vad det skulle bli. Vi hade tagit reda på det och visste - även om vi i vår tur var osäkra på om barnmorskan faktiskt sett rätt då hon var lite märklig.
Under hela graviditeten skulle människor således gissa sig till vad det skulle bli och försökte luska i vad vi kallade magen om det skulle bli en hon eller en han. Personligen kallade jag Lalo för Hen för det känns neutralt och bra och även att könet inte spelar något roll.
Något vi frekvent fick höra under graviditeten var:

"Men jag kan ju inte köpa något till bebisen eftersom jag inte vet om det blir en pojke eller flicka!"  eller "Jag såg en sådan fin XX men den kunde jag ju inte köpa eftersom jag inte vet vad det blir."

Det här både förbryllade och irriterade mig, för inte vill jag att mitt barn ska reduceras ner till ett kön med alla dess tillhörande, gamla, dammiga könsroller - och än mindre vill jag att mitt barn ska reduceras ner till en färg! (det här är en diskussion värd att tas, men är inte det som det här inlägget ska handla om)
Vi sa alltid unisont: "Köp det du tycker är fint, bebisen bryr sig inte om vilken färg kläderna har, den vill bara vara varm och trygg!"

Men det allra bästa är ändå att bara säga till dessa personer: KÖP EN BOK!
För en bok är det bästa du kan ge någon (förutom tid och kärlek såklart)! Du ger en hel värld till någon att ta sig in i och ta del av, att lära av, förfasas av eller älska. Du ger språk, gemenskap och vänner i form av karaktärer och du ger fantasi. Vilken annan tingest rymmer allt det?
Och visst att böcker i dag kan vara dyrt, men på second hand får du tre gånger så många böcker som du skulle fått för priset av en helt ny.

Just i dag har vi läst: "De små barnens bok" som är en bok som Linköpings kommun och biblioteket gemensamt ger alla nya små bebisar här- ett superbra initiativ och en jättefin gåva tycker jag.
 Lalo lyssnade nyfiket och jag hoppas att jag när en liten läslus vid min barm!


//Jessica

Inga kommentarer: