... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

# 21, # 22 & # 23

Jag svänger minst sagt, men dagen har varit mestadels fin och bra. Med lite inköp, storstädning och "våranskomst" i köket.

Day 21 – Favourite book from your childhood.

I princip allt med Astrid Lindgren. Men jag var otrooooligt svag för Morfar Prosten-böckerna & Hjältar och monster på himlavalvet.
Favoritboken är dock en bok som jag fortfarande läser om då och då; Dödens sommar heter den och är en historisk ungdomsbok som handlar om Stockholms skärgård år 1719.



Day 22 – Favourite book you own.
Jag kan omöjligt välja en.

En julsång på prosa - Dickens

Doktor Glas - H. Söderberg

Chivas Regal - Bruno K Öijer

Orons bok - F. Pessoa

Drömfakulteten - Sara Stridsberg

Möjligt så hamnar Chivas Regal av Öijer högst upp bara för den är så svår att få tag på, så jag är extra glad att jag äger den!

Day 23 – A book you wanted to read for a long time but still haven't.
Det är också många. Men Kallocain av Karin Boye är en.
//J

4 kommentarer:

Metronyx sa...

Åh Karin, jag hade en stark Boye vurm i mina tonår men har faktiskt aldrig läst "Kallocain". I stort sett bara dikter, inte för att hennes dikter är så "bara". Och "Hjältar och monster på himlavalvet", vilken nostalgi. Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag är så pass gammal att jag såg en underbar julkalender som handlade om alla underbara grekiska myter. Stjärnhuset hette den med härliga Sif Ruud : )

Bettan sa...

jag har läst alla Morfar Prosten böckerna, I love dem.

Jul i Laloland sa...

Metronyx: Jag också, en Boyevurm alltså.
Gick till bibblan idag och lånade Hjältar och monster. Mycket bra barn/ungdomsbok.

Alltså, jag tror jag minns kalendern...eller så har jag hört talas om den...Jag minns Sif Ruud aka LinusIda och Johannes Brost. Men jag tror det är efterkonstruerade minnen för jag vara bara 2 år när den visades=)
Den kommer dock på dvd i höst!!!

Bettan: Jag med! Jag minns att jag skrattade högt på kvällarna =D

Fridolin sa...

"-Anton vad gör du därinne?"
"-Jag leker..."
"-Vad leker du med?"
"-Små röda djur."
"- Anton, du menar väl inte att du har tagit mina kräfor!?"

Morfar Prosten är så himla bra.

Hjältar och Monster verkar jag tyvärr ha missat liksom den där kalendern. Det komiska är dock att när jag var i Göteborg över sportlovet pratade min kompis om den när vi var på bokrean. Hon ville ha en bok med sagor som de där i julkalendern, om de grekiska myterna du vet, sa hon. Vilket jag tyvärr inte riktigt kände att jag visste men jag tycker att Stjärnhuset låter bekant. Tror att hennes julklapp är klar nu...