... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

# 24



Day 24 – A book that you wish more people would've read.

Åh som jag längtat efter den här dagen då jag skulle få säga det jag så ofta vill säga till människor:


"LÄS BOKEN;
ATT GÖRA KÖN: OM VÅRT VÅLDSAMMA BEHOV AV ATT VARA KVINNOR OCH MÄN"
AV Heléne Thomson & Ylva Elvin-Nowak

Den här boken är något av det bästa jag har läst. Den visar på ett enkelt sätt hur könsmaktsordningar ser ut och ger enkla, konkreta exempel som får en att tänka. Och det är just det som är så bra - hur de visar ett svårt ämne på ett enkelt, lättläst sätt.
Den här boken är skitbra för unga tjejer och killar att läsa, eller personer som är intresserade av genus men som är lite "nybörjare" och inte vill ha något som är så tungt och mastigt.
Ett år hade jag en tanke att köpa den till alla kvinnor i min släkt som skulle behöva få upp ögonen lite... det blev aldrig så, men jag tänker det varje år. Kanske är detta året det händer!

//J

1 kommentar:

Metronyx sa...

Kanske du kunde smuggla in den i lärar rummet först. Antagligen har ni ett gäng femtiotalister som missat den biten i sin utbildning (och andra med kanske).