... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Inlagd frukt och bär



I helgen införskaffades det ROM på systemet, jordgubbar och nektariner. Några färska hallon hittade jag inte, men väl bigaråer som också fick hänka på hem i påse.




Jag minns inte vart jag sett det här "receptet" någonstans, men jag TROR att det var på Leila någon gång. Förra sommaren var jag dock arbetslös och pengar till rom var inte att tänka på. Lite annrolunda den här sommaren så nu blev det äntligen av.
Rensad, sköljd frukt/bär och urtvättade, skållade burkar och sedan var saken biff. Bara ner i burkarna och sedan på med romen.

Låt stå till oktober, eller längre och servera med vaniljglass eller lättvispad grädde med lite vanillinsocker i.

Superenkelt och förhoppningsvis supergott. Vi ska testa på julafton!!!

5 kommentarer:

Mamma sa...

Både låter o ser gott ut, jag smakar gärna.

Fridolin sa...

Ser och låter oerhört gott. Min mamma gjorde en romtopf förra året och vad jag minns tog hon och la i nya bär och slog på ny rom allteftersom hon plockade dem (De har bigarråer i trädgården)så du kan säkert slänga i hallon efter hand.

Jensan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jul i Laloland sa...

mor: Du får!

Fridolin: SMART! SKa jag såklart göra, det är ju skitmycket rom som går till spillo annars ;)

Metronyx sa...

Rommen måste ju bli sjukt god efter att fått marinera med så mycket godis, tro om jag ska härma dig *skratt*