... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Saft, saft, jordgubbssaft ...




Familjen A-T har fått en ny meddlem: Saftsilen ...eller bärsilen om man så vill. Jag har länge önskat mig en och nu gjordes det slag i saken. Och tur var väl det för samtidigt inhandlades det både flaska och ingredienser till JORDGUBBSSAFT. Så för första gången i mitt liv har jag nu kokat saft. De luktade dejligt i hela hemmet och jag tror den blev god - provsmakningen sker om några dagar, nu ska den få stå till sig.

Leilas recept på jordgubbssaft från
"A Piece of Cake"


2 liter jordgubbar - rensade, sköljda och delade
5 dl vatten
1 delad och urkärnad vaniljstång
skalet av 2 citroner
4½ dl socker
2 tsk citronsyra

Gör såhär:
(Jag skippade vaniljen och citronen)

Koka upp vattnet, ha i de delade jordgubbarna, citronskal + vanilstång.
Koka under lock i 10 min. Sila av i finmaskigt nät/silduk.
Koka upp saften igen, rör ner socker och citronsyra. Rör tills sockret löst sig helt.
Häll upp på desinficerade flaskor (blir 1½ stor flaska)


Nu: baka grekiskt lantbröd!
/J

1 kommentar:

Mamma sa...

Jag ser fram emot att få smaka.mmmmmm