... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Växtlighet och halvsemester

Balkongen blommar för fullt. Ena potatisplantan har gått i blom och nu väntar jag ivrigt (och tålmodigt) på att de andra ska följa detta goda exempel.
Sallad och persilja har dock tagit sig bra och är färdig att plocka av. Det är underbart att gå ut på balkongen och plocka färska kryddor och örter. Det förhöjer smaken så mycket på allting och känns vardagslyxigt.

Busktomatplantan har fått tomater och chilin blommar, även paprikan är på god väg. Nu behövs det bara lite mer sol och värme så de kan få ett sprutt. Vi har nästan bara saker man kan äta på balkongen. I brist på tomt och kolonilott får nämligen balkongen tjäna som odlingsplats. Men det ska komma liiiiide blommor i alla fall. De ska ner i den här saken som jag köpte förra veckan, målade och scabbade till.


Blir mucho bra. Nä, nu ska jag snart dra mig till min lilla skrivarlya i Gamla Linköping för sista veckan skrivkurs. Ny grupp i dag = alltid lika spännande!
På återseende /J

5 kommentarer:

Fridolin sa...

Åh vad kul! Har inte så mycket ätbart på balkongen i år. All den där sådden blev det inget med. Fuskade med färdiguppdriven persilja och pillade ner lite gräslök, ruccola och dill men eftersom persiljan växer som en galning har den nästan kvävt ruccolan under min bortavaro...

Snygg blomlåda och kul att du scabbar i en annan färg än vitt! :)

Maggan sa...

Potatisen blommar på min kolonilott.
Några tomater har inte kommit än på plantorna på balkongen det är bara att vänta o se tiden an. Snygg blomlåda.

Metronyx sa...

Håller med Frido om det är kul att se nån annan färg än vitt, som inte ens är en färg! (Fast det är vackert ändå många gånger). Det som växer bäst på min tomt är...ogräs!

Jul i Laloland sa...

Fridolin: JA! Men nu får vi snart inte plats där ute längre ;)
Vitt är ju inte en favorit om man säger som så, men jag gillar när det ser gammalt ut. Försökte helt enkelt göra en Leila...men hon är fruktansvärt blek nu för tiden tycker jag.

Maggot: Tackar tackar!

Metro: Visst är det!!!! Ogräs kan man ju också äta. Kirschkål, maskrosblad, nässlor...eller bjud in ett gäng får på kalas en sommardag så är det snart ur vägen ;)

Fridolin sa...

Lustigt att du nämnde Leila...Gjorde ett lite surt inlägg om henne idag. Men alla hennes saker är vackra så inget ont om dem. :)