... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Röd vinbärsmarmelad med rom & vanilj

Jag gjorde en marmelad på röda vinbär tidigare i somras och här kommer nu receptet. Som vanligt tar jag alltid mindre socker i saker då jag gillar syrlighet. Sen tycker jag inte om när saker med vanilj är för sött, då blir det bara kvalmigt och nasty tycker jag. Men här kommer receptet:


6 DL röda vinbär 2½ DL strösocker - för den som vill ha det sötare så ha i 1 dl mer strösocker.
1½ DL mörkt muscovadosocker
2 MSK ljus rom - kan uteslutas helt om någon inte idkar alkoholkonsumtion
1/2 vaniljstång - delad och urkärnad för mycket smak. Endast delad för lite mildare.

Rensa vinbären. Lägg i kastrull. Ha i sockret, romen och vaniljstången. Rör tills sockret löst sig. Koka och skumma under tiden. Koka ca 10-20 min. Ta från plattan, ta ur vaniljstången och häll upp på rengjorda och värmetåliga glasburkar. Tillslut och låt svalna lite innan du sätter dem i kylen eller i skafferiet. Supergott och bra att ge bort. Passar även utmärkt till brieost på ostbrickan.


//J

4 kommentarer:

Metronyx sa...

Så sjukt passande eftersom att jag var ut och snabb-plockade röda vinbär och fick precis sex deciliter. Detta skall sannerligen testas

Jul i Laloland sa...

GÖRT!

Hannele på Hisingen sa...

låter ju hur gott som helst

Jul i Laloland sa...

Hannele: Det är det =)