... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Bröd och kryddor



Igår bakade jag foccacia ur Leilas bok (minns att Metronyx rekommenderade det för några månader sedan.)
Jag modifierade receptet lite och hade i en hiskelig massa färska, hackade kryddor samt hackade soltorkade tomater i degen. Och herreminje säger jag bara. Det var som att bli förälskad att äta detta gudabenådade goda bröd. Jag förstår varför Metronyx rekommenderade det. Så nu gör jag detsamma:

25 g jäst
3 dl vatten
1 tsk salt
2 tsk honung
½ dl olivolja
7-8 dl vetemjöl

Salt, olja till plåt samt rödlök, minitomater, rosmarin eller annat gött att stoppa på-.

Fixa degen, jäs 45 min, baka ut till 2 platta" bröd. Jäs 30 min och baka av på 225 grader i cirkus 10 minuter.
Idag har jag klippt och buketterat (är det ett ord???) timjanen som växer som ogräs i balkonglådan. Nu hänger två buketter i vardagsrumsfönstret och får mig att vilja leka antingen Stolthet och fördom, eller trädgårds-bak-program.
//J

3 kommentarer:

Maggan sa...

Jag ska prova baka brödet.

Fridolin sa...

Låter ruggigt gott! Min mamma gör något liknande fast hon har på smör, salt och rosmarin ovanpå. Bukettera funkar utmärk som ord .ö. tycker jag. :)

Metronyx sa...

Som Austin skulle ha sagt "Yeah baby", det är ett superbröd. Kanske inte lika nyttigt som fullkorn men nyttigt för den dekandenta själen ha,ha!