... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Sommarens sista strålar?

Jag vägrar tro att hösten är kommen. Någon god vän på fejjan lovade "indiansommar" för att hon kände det i kroppen, och vem säger emot en höggravid kvinna? Inte jag i alla fall.

Idag är det dock lite mildare sommar om man säger som så och jag har inga lektioner. Mycket skönt, men det gör att jag sitter här och förbannar blogger som envisas med att bara visa ett eller två av mina inlägg åt gången. Det är fult och stämmer inte alls överens med de inställningar jag gjort. Men mitt i allt förbannande kom jag på att jag måste visa vad jag införskaffade mig i somras.

Två veckor på Öland gjorde susen för humöret, men var väl lite döden för arbetsmotivationen om jag ska vara riktigt ärlig, vilket min mamma lärt mig att vara.
Den första veckan var vädret mulet och grått på dagtid för att framåt eftermiddagen spricka upp och ge fina kvällar. En dag regnade det konstant, men då var vi på loppistur och shoppingtur och kvällen bara mystes runt med blåbärsmuffins och tomtvirkning.





l
Dagen efter regnet kom i alla fall solen med stora kliv och bad, sol och HAV var ett faktum. Jag älskar havet. Och jag älskar att bada. Det är något som liksom spritter till i kroppen på mig när jag är nära havet som ligger klart och vackert framför mig. Sedan slänger jag mig i och guppar och plaskar bäst jag kan. Detta resulterar ofta i brända kroppsdelar. Denna gång en rygg, som såhär 3 veckor senare resulterar i fjällning a´la gigantisk-baskilisk-format.
Jag köpte roliga saker också. På loppis hittade jag den här snygga gamla, rostiga burken och en stor rostfri bunke till kommande pepparkaksbakning.


Jag köpte även en MASSA Rice-skedar på en underbar affär i Löttorp som heter "Nya Kryddan". Den fantastiskt färgglada kvinnan som äger butiken är jättebillig på Rice-produkter och det gjorde mig glad.

Köpte även 2 kassettböcker. Jag älskar kassettböcker. De stannar i alla fall på rätt plats så det bara är att sätta på dem när man ska återuppta lyssnandet.Den här fina tillbringaren som är perfekt för fest och utedagar fick jag av min snälla mor. Praktiskt att förvara glasen inuti!
Nä, om jag skulle ta tag i lite brödbakning och lektionsplanering...

//J

ps. idag är första dagen jag har Jeans sen i Maj...känns jättefel! ds.


4 kommentarer:

Metronyx sa...

Åh havet, ja visst älskar vi det. Finns det någon större sommarglädje än att få sänka ned sig i saltvatten : ) Rice är så härligt, men lite dyrt för en student : ( Men kommer dag kommer råd!

Fridolin sa...

Törs knappt säga det här till er men jag tycker saltvatten är lite läskigt. Kan bero på att jag själv uppväxt nära innanhavet Vänern och van vid sötvattensbad men jag vill helst att sommarbad ska intas utan tång och maneter med saltsträvt som påföljd. Däremot drabbades jag verkligen av hur mäktigt och vackert havet är när jag stod och lyssnade till bruset av vågorna i St Malo i somras.

Det där med jeansen känner jag igen för övrigt. Tyvärr upptäckte jag att jag nog unnat mig lite väl mycket av livets goda när jag gått runt i fladdriga sommarkjolar och stretchiga klänningar. De var lite trånga i midjan...

Fridolin sa...

saltsträvt hår...

Jul i Laloland sa...

Fridolin: Gud, jag trodde inte att ni fanns; ni som inte gillar saltvattens bad ... du är förlåten ;)

Jag vägrar överge fladdriga sommarplagg, idag var det ju 20+ och strålande, så jag håller kvar vid mina flipflops några veckor till.

MEtro: Ja, visst är det dyrt, men det är så fiiiint...och snart är det ju jul ;)