... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Boklistan revival

Nu så!

#25 A character you can relate to the most:

Den här tycker jag är jättesvår. Det finns så många delar av mig själv som passar in på så många bokkaraktärer.

Men en som jag alltid känner igen mig i är jaget i Stina Aronsons "Feberboken", Mimmi. Det finns något i den som jag känner igen mig i under en period av mitt liv. Och nu finns det andra delar i den som jag relaterar till. Jag känner även igen mig i Ellen i "Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet, av Anneli Jordahl. Men de båda böckerna är lite lika på ett sätt.
Jag har nog faktiskt lite lättare att känna igen mig i sångtexter än i bokkaraktärer. Dom är ju alltid skrivna så man ska känna igen, i alla fall en liten del av, sig själv i dem. Men Mimmi får det bli trots att jag förmodligen kommer att komma på någon annan efteråt.

#26 A book that changed your oppinion about something.

Där måste jag nog slå ett slag för kurslitteraturen (helt otippat).

Men "Ett oändligt äventyr" av Sven-Eric Liedman är en sådan bok. Jag vet inte riktigt vilken slags åsikt som ändrades, men det ändrade min syn mer. Den rekommenderas varmt.

#27 The most surprising plot twist or ending:

Hm... ett slut jag minns väldigt väl är slutet på "Skulptrisen" av Minette Walters. Jag läser ju inte deckare sådär, men den är mer psykologisk och var otippad och obehaglig i slutet.

Även slutet på "Skumtimmen" av Johan Theorin var twistat.

#28 Favourite titel:

"Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)"
"Mio, min Mio"

"Googles"

"Les fleur de mal"

#29 A book everyone hated but you liked:

Kanske i skolan när vi läste "Samlade dikter" av Fröding.

Men även "Drömfakulteten", när jag läste Litterär gestaltning. Folk öste skit över den. Och det är en av de få böcker som fångat mig från första ordet.

#30 Your favourite book of all time.

Nu ska jag välja en som jag tänker att jag kan läsa om hur många gånger som helst och då finns det nog bara att välja mellan 3 st:

"En julsång på prosa" av Dickens

"Orons bok" av Pessoa

"Samlade dikter" av Fröding

Inga kommentarer: