... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Ciabatta - och på jakt efter den tid som flydde....

Engagerad till tusen satte jag en vildjäst på jäsning förra helgen. Jag skulle nämligen ge  mig på att baka Ciabatta. Jag visste att det var lite bökigt, men eftersom jag inte läste receptet alltför noga innan jag drog i gång, så hade jag föga vetskap om att det skulle ta EXAKT 75 timmar och 15 minuter att göra detta gudsförgätna bröd.

Tre dagar till surdegen var ju lugnt (förutom stanken som mötte mig i köksskåpet varje morgon när jag glömt att den stod där). Men det andra... jag gillar att baka, pyssla och fixa, men något jag inte alltid har är tålamod. Jag gillar snabba fix som ser avancerade ut men är så enkla att du kan göra dem med en arm bakom ryggen. De gånger jag faktiskt har tålamod är på sommaren, men då har jag också all tid i världen att fixa och dona.
Receptet är från "Hembakat" - en mycket bra baktidning!
 
Men sagt och gjort, fredagen skulle innebära ciabatta bakning och resultatet blev väldigt bra och gott, men om jag gör om det? ...nja...jag kommer nog försöka göra någon egen variant av det i så fall så jag slipper 3 timmars jäsning och fyra olika utbakningar innan man äntligen får sätta dem i ugnen.

De blev goda till slut i alla fall =)

//Jessica

1 kommentar:

Per Berglund sa...

Du skriver med bravur, även om de små tingen i tillvaron. Det gillar jag starkt.