... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Påsk

Jag har växt upp med påskpynt, påskpyssel, påskägg och allt som hör till. Men själv har jag aldrig haft ett påskris eller några påskdekorationer hemma hos mig. Vet inte varför egentligen. Jag gillar inte plastiga påskkärringar och sånt där, men blommor och ris är ju fint - ändå har jag aldrig haft det!

Men så i år så hände något, kanske är det att föra traditionen från mormor och morfar vidare som har blivit stark nu när båda inte är i livet längre, eller så bara föll det på plats i år?
Hur som så rasade jag in på "Hos Rudholms" när jag gick hem från jobbet för några veckor sedan och hittade de finaste påskrisäggen och de var då jag insåg att jag måste ha ett påskris i år.


 

Så nu står det här och tronar. Självklart med tulpaner i "botten" (för så hade alltid morfar), slog på stort och köpte fjädrar också =)

Sist, men inte minst, har de här små sötnosarna kommit upp. Det är något av det kitschigaste jag äger i påskväg och är ljusdekorationer med blåa (?) kycklingar i en korg. Ursöta och jättepassande till den gula ljusstaken.
Snart är den här - påsken!
Pyntar och pysslar ni till påsk, ett måste eller blir det om det blir?
/Jessica

2 kommentarer:

Metronyx sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fridolin sa...

Egentligen vill jag svara ja men de senaste åren har jag jobbat sent fram till skärtorsdagen och eftersom vi ändå alltid åker iväg till mina föräldrar då så är det inte stor vits med att pynta. Ryckte fram det lilla vi hade men orkade inte med något ris. Brukar köpa påskliljor dock men inte heller de kom fram i år. Fast det är ju lite befriande också att inte pynta bara för att man "måste". Och lite träligt också eftersom det är ett rätt trevligt måste som jag hellre hade gjort en massa annat trök men men...