... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Silver


Vi har haft några gamla silverbestick hemma; en tårtspade och en kaktång. Vi har väldigt få lådor i vårt kök och förvarar absolut inte våra "finare" saker varligt på något sätt. Detta (och tiden) har såklart lett till missfärgningar och fulheter. Men i går fick jag ett ryck och fixade det.  
Vi vill gärna skippa att köpa massa medel som inte är bra för miljön och sådär så lotten föll helt helt enkelt på alluminiumfolie, bakpulver och varmvatten. Både billigt och miljövänligt.   


Alluminium i vasken, på med bakpulver och koka upp vatten.
Lägg i det du vill göra rent och häll på mer bakpulver.
På med det heta vattnet, det kommer bubbla som samarin och vbilda en geleaktig sörja.
Låt besticken ligga i tills vattnet svalnat av. Rengör noga. Upprepa vid behov.



FÖRE
EFTER

TADÁAAA!!!! Superglansigt och jättefint. Förvaringen? ...nä fortfarande nedslängd i en låda med allt annat ;)

/Jessica

2 kommentarer:

Helena sa...

Så det funkar alltså?? Jag har så länge velat testa det där. Tror jag hörde en radiointervju med UnderbaraClara som tipsade om det. Måste testas och när du nu går i god för det så behöver jag inte oroa mig ;)

Kram!

Maggan sa...

Nu har jag provat på ett fat som jag fick som stod uppe hos mamma. Fatet blev jättefint, tack för tipset.