... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Väskor

Jag har min mammas symaskin hemma för tillfället och har gett mig fan på att jag ska bli bättre på att sy. Så jag har skapat lite väskor till att börja med, relativt enkelt (men inte alltid så enkelt som jag hoppas på) och alltid bra att ha.
Jag är i alla fall rätt så stolt över dem eftersom det närmaste jag kommit att sy något är när jag försökt tidigare och det alltid slutat med ett kuddfodral...som inte är särskilt funktionellt.
Nu behöver jag bara klura ut hur jag får handtaget på den här första väskan kan bli snyggt och hur väskan kan vara klädd inuti utan att få fula sömmar utåt.
Sen ska den dekoreras med annat tyg och sådär, men i det beiga naturtyget får det bli provväskor innan jag lärt mig ordentligt. Det lustiga med att sy är att tanken hela tiden måste vara "utochin" vilket min hjärna inte alltid fixar. Den är mer på rätt sida, men jävligt krokig.
Hur som, här är mina mästerverk

...nä, jag vet att jag inte orkade stryka det här tyget innan jag sydde, men det var bara prov ändå, alla andra är strukna även fast det är svintråkigt och tar tid - LOVAR!


Jag älskar det här 60-tals tyget som är inuti. Påminner på nått sätt om "fiskarna" som han Lindberg gjort på porslin....om han heter så!
Den här blev nog bäst i alla fall, eller så var den helt enkelt lättast att sy eftersom den har starkast tyg. Snyggt är tyget i alla fall.
Tjolong medaljong.
Idag blir det leta klänning på stadens gator...usch i hettan...!

5 kommentarer:

Damen sa...

Åh! De är jättefina!
Du är skitduktig!
<3

Mamma sa...

Dom blev ju riktigt fina. Du kan få göra en till mig om du vill.

Frida sa...

Fina väskor! Jag har sytt ett par väskor,för flera år sen, men bara en med foder. Jag sydde två "väskor": en i utanpåtyget och en i fodret och sedan trädde jag dem över varandra (utanpå tyget ska då vara innerst).Sedan nålade jag fast foder mot tyg och även hantagen förstås och sydde ihop. Sedan vränger man dem liksom och pressar sömmarna. Då blir sömmarna snygga. Är man riktigt noggrann tråcklar man fast fodret för hand men handatgen sitter väl bättre med maskinsöm.

metronyx sa...

Åh vad du är duktig, tänkte göra nåt liknande själv men jag hann inte. Min syrran hade sytt sju väskor åt mig när jag fyllde år sist så nu känns det överflödigt :D

Jul i Laloland sa...

Damen: Tackar tackar...man kan dölja mycket med en bild ;)

Mor: Danke schön!

Frida: Tack, nu har jag nog kommit på grejen med den första väskan, så jag får göra en ny provomgång.

Metrony: oj, nja, har du fått 7 st så kanske du klarar dig ett tag =)