... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Billigt, modernt SKIT

Brödfrenesin höll i sig. Jag letade i boken från paradiset (Bröd - från bagels till tunnbröd) och fann inget mindre än : TEKAKOR.
Tekakor för mig är "Lyxbröd" från när man var liten. Då fick man ibland tekakor med ost på och guuuu så gött det var.
Så jag tänkte: Whatta heck - let´s make some! Sagt och gjort.
Jag fixar degen, men istället för att ta fram bakmaskinen (eller knådmaskinen) så tar jag elvispen, det har man ju alltid gjort liksom.
Vi har två elvispar, en från 60, 70-talet som nu har gett upp för den ger en tinnitus och sedan en ny som vi fick i julklapp för två år sedan - alltså en NY elvisp.

Jag vispar och helt plötsligt lossnar ena vispen...tror jag! Det visar sig nämligen att degkroken har GÅTT AV!
Jävla billigt, modernt skit säger jag bara. Elvispen från 60 - talet har hållit hur bra som helst i minst 30 år och den här håller inte ens i 2.
Degen var ju bara att kasta då det fanns stor risk att flis från degkroken hamnat i den.
Om man nu får med degkrokar så ska de väl orka veva runt en deg också?

Nä, nu blir det sikte nästa på en redig elvisp istället. Jag tänker mig nått i stil med:
eller

Bilderna kommer från
Bagaren & Kocken

/Den brödlösa

3 kommentarer:

Metronyx sa...

Ja återigen, gammal är äldst ; P Min gamla elvisp är en klenod som hållt fyra decennier men nya grejer håller två år om ens det.

Jul i Laloland sa...

Metronyx: Som morfar skulle sagt: "Det är så man blir förrrbannad!!!!"

Fridolin sa...

Been there done that- eller nästan i alla fall. Vi hade också en relativt ny elvisp som motorn brände på när jag gjorde deg. De tillverkar skit med flit tror jag, så att man snart ska komma tillbaks och köpa en ny liksom.