... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Söndag -segdag

Igår, lördag var det fullt ös medvetslös kan man säga. Storhandling, städning, TOTAL utrensning av garderober och annat skit som ska ges bort eller kastas. Vi hann även med att spela en omgång Mouse Guard, Super Mario och WOW. Och då fanns det ändå TID ÖVER!!!!

Idag däremot...tar precis allting emot. Jag är trött, jag har ont i huvudet, magen, ryggen, jag vill allt, men orkar inget. Vi gav oss dock på granen så nu är den nerpackad och julen är slut på riktigt. Men ... den måste ner i källaren. Det tar kanske 7 minuter. Om jag orkar? svar nej.
Men jag har gjort tekakor i alla fall och de blev himmelskt goda. Så här kommer receptet:

Tekakor
ca 15 st.

25 gram jäst
3 dl vatten
60 gram socker (lite mer än ½ dl)
60 gram smält smör/margarin
750 gram vetemjöl (typ 9-11 dl, jag bara höftar, man märker på degen när den är mättad)

Lös jästen i vattnet. Häll i resten. Arbeta till en smidig deg. Låt vila 30 min.
Dela i 15 delar. rulla bollar som du plattar ut på plåt. Nagga med gaffel.
Låt jäsa till dubbelstorlek, cirkus 30- 40 minuter till.
Grädda 10 minuter på 210 grader i mitten.
Låt svalna och käka - gött mos!
Brödfrenesi när den är som bäst...och mest nybakad =D

/J

5 kommentarer:

Metronyx sa...

Ser sjukt gott ut. Känner nästan doften av nybakat .....får mig nästan att bli inspirerad till handling. (Men bara nästan).

Bettan sa...

Dom ser jättegoda ut, måste prova att baka till helgen som kommer

Maggis sa...

Ser jättegoda ut.

Jul i Laloland sa...

Metro: Dom ÄR sjukt goda och så enkla att göra. Ännu enkklare: Handling i affären ;)

Bettan: Ja gört! Och återkom med utlåtande!!!

Maggis: I KNOW! Du får smaka någon gång antar jag.

Fridolin sa...

De ser väldigt goda ut. Här lyckades vi döda surdegen.Vi vanvårdade den till döds. Saker som man måste pyssla om på det sättet är inte till för mig som har teflonminne. Men jag ska försöka en gång till.