... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Dammsugardagen




Lördagar verkar vara städdagar hos många. Man hör i trapphuset hur det "tjuter" av dammsugare både här och där. Här hemma har det också dammsugits idag ... fast på lite annat vis. Jag har nämligen GJORT dammsugare.
Inte för att jag är ett fan av marsipan, men för att arrak är en av de absolut bästa dofterna jag vet och för att det smakar så söörens gott.
Sen är det så roligt att göra "pilliga" saker som ser svårt ut när det väl är klart =)

DAMMSUGARE:
100 gram smör
1 dl florsocker
1-2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
ca 3-5 dl kaksmulor

Arrakessens efter behag - jag tar hela flaskan.
Ett färdigrullat marsipanblock
Lite choklad till doppning

Att göra´t:
Se till att du har 5 dl kaksmulor hemma. Smula med fingrar eller i matberedare.
Mosa smöret - lättast med elvisp.
Ha i flosocker, vaniljsocker och kakao.
Ha i 3 dl kaksmulor.
Arrak efter behag.
Dryga möjligtvis ut smeten med mer smulor.

Rulla till...ja, det ser faktiskt ut som hundbajskorvar i valfri storlek.
Låt de stelna till lite i kylen.
Skär marsipanen i lagom bredd och rulla in korvarna i den.

Smält chokladen och doppa ändarna. Lättast är att göra det i två omgångar.
Förs ena sidan - in i kyl och stelna till och sedan den andra.


VOILÁ!
Bara koka kaffe, bjuda in gäster och fika loss som riktiga fikaproffs!


TIPS:
För marsipanhataren rekommenderar jag arraksbollar: Skippa då marsipanen och chokladen och forma smeten istället till bollar som du rullar i brunt strössel.

Kaksmulor: Jag brukar göra chokladmuffins först och smula - det är mycket bättre än torra kaksmulor tycker jag. Du kan också ta din gamla sockerkaka eller köpa en och smula.
PS: det är alltid bra att ha för mycket kaksmulor om det är så att arraken gör smeten lös. Då drygar du bara ut det med mer smulor. Smulorna funkar som "mjöl".

//J

5 kommentarer:

Fridolin sa...

Smarrigt! Och lite roligt eftersom jag tänkte på att baka just dammsugare en annan dag. De har så coola tvåfärgade på Hurry Curry inne i stan som jag funderat på att härma. Annars har jag i likhet med Svensson dragit runt på den tråkiga dammsugaren idag...

Metronyx sa...

Jag gillar din version av dammsugning mest ; ) Visst kanske dammråttorna borde bort oftare men suck...enda invändningen mot denna post är att man blir sugen ; P

Jul i Laloland sa...

fridolin:Jag har sett rosa och turkosa - LOVE IT! MEn jag gillar ju inte marsipan utan pillar av den...

Metronyx: Jag gillar faktiskt också min version bättre. Och sugen...välkommen över...eller ner...eller...kanske lättare att ta sig till närmsta affär kom jag på nu...hahaha =D

Bettan sa...

Hoppas dom var lika goda som dom ser ut att vara.

Jul i Laloland sa...

Bettan: Det var dom =D (i alla fall om man pillade av marsipanen)