... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Tomatbröd


Min bagare till sambo fick en superfin "Brödbok" i julklapp av min mor, "Bröd - från bagels till tunnbröd".
Igår var det dags att testa första brödet från den. Nu önskar jag att jag kunde sagt att jag var med och bakade, men det enda jag gjorde var att säga: "Men det här brödet kan vi väl göra tills ikväll" och sen var det bagaren som gjorde det.
Det här är ett nytt favvobröd och det är snyggt också. Kan man impa lite på gäster om man har några!

Tomatbröd

3 dl krossade tomater
20 gram jäst
6-7 dl vetemjöl
en halv kruka basilika
0,5 dl olivolja
10 gram havssalt (vi tog vanligt flingsalt)
ca 1 dl svarta oliver (Vi skippade detta då ingen gillar oliver)
3-4 soltorkade tomater - mjuka! ( Vi tog nog dubbelt så många och hackade dom först)
olivolja till pensling
1 tomat till garnering

Gräddas på 200 grader. Blir två bröd.

Do like this:

Blanda tomater, jäst och hälften av mjölet (sambon löste jästen i pyttelite vatten först) låt stå i en timme med duk över.

Hacka basilika grovt. Blanda ihop alla ingredienser förutom tomater och oliver. Knåda väl och gärna länge.
Hacka oliver och tomater grovt och blanda sedan ner dessa väl i den knådade degen. Pensla degen med lite olivolja och låt vila i 30 minuter.

Forma degen till två runda bröd och lägg på plåt. Jäs dom till dubbel storlek(ca 30 min) och pensla med lite olivolja några gånger under jäsningen.
Gör två snitt i kors på varje bröd. Skär tomaterna i tunna skivor och lägg ovanpå brödet.
Sätt in i ugnen och grädda under 20 minuter.
Låt bröden svalna på galler.

4 kommentarer:

Fridolin sa...

Wow, schysst att ha en personlig bagare ;) De ser jättegoda ut! Det här måste provas i framtiden.

Här hemma har vi pratat hur länge som helst om att baka surdegsbröd men det blir aldrig av att vi sätter suren. Har du och din bagare några erfarenheter av surdeg? :)

Maggis sa...

Hoppas det smakade lika gott som det ser ut.Man blir riktigt sugen

Jul i Laloland sa...

Fridolin: Det är perfekt med en bagare i familjen!

Min personliga bagare är ju något av en surdegslover så han sätter sådana i tid och otid. Återkommer med recept.

Mamma: JAPP! Det var nog nästan godare än det ser ut...så då fattar du hur sjukt gott det var!

Fridolin sa...

Vi satte en sur nu. Får väl se om de tar sig.