... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Upphottadet konservburkar

Igår fick jag äntligen igång hjärnan vad gäller pyssel till mina tomma konservburkar jag sparat. Jag visste ju att jag ville pyssla med dem, men jag har inte kommit på riktigt vad eller hur jas skulle göra. Men så slog det mig: DECOUPAGE!

För de som inte vet är decoupage ett slags limbaserat lack som är mycket bra att använda när man vill fästa bilder på olika saker. Vanligtvis brukar man använda servetter och klippa ut bilden på och använda, men jag valde istället gamla serietidningar från sent 80-tal nämligen : En New Kids On The Block-tidning!


Jag började med att klippa ut serierutor ur tidningen. Lättast är att använda tidningar vars papper är så där lite "strävt", blanka och lite tjockare papper blir lite svårare att både forma och få att fastna då det gärna glider runt. Sen var det bara att börja stryka lite lim på burken och på baksidan av bilden och med hjälp av pensel stryka på. Jag valde ju småbitar av papper för det tycker jag är lättare att få snyggt och jämt, men man kan ta en enda stor bit också och sätta på runt.
När burken är täckt med bilder så stryk decoupagelack över hela burken, låt torka och gör samma sak igen. Det är liksom "fixet" som får pappret att sitta på plats.

Och här är resultatet
De ska stå på min kökshylla med diverse kryddor, redskap etc. i .
Det här är nog ett nytt favoritpyssel tror jag, billigt, återanvändning, lätt, enkelt och blir snyggt.

//Lalolandet

5 kommentarer:

Fridolin sa...

Va snygga de blev. Det här ska jag tänka på. Just nu har jag alla våra pennor i tomma (och urtvättade) gurkglas. Det där vore ju mycket snyggare.

Hanneles traditioner sa...

Kul idé. jhg åalnterar kryddor och blommor i deem, både utan och med originaletikett.

retroromantikern sa...

I love it!!
Måste testa det här hemma!

Mamma sa...

Dom blev ju jättebra.
Man kanske ska göra en sådan o sätta alla mina pennor i.

Jul i Laloland sa...

Fridolin: Man kanske kan göra på gurkglasen också? Det får bli morgondagens test.

Hannele: Ja, det har jag också gjort, men jag har för stora blommor nu, men kryddor blir det garanterat till sommaren.

Retroromantiker: GÖRT!

Mamma: Ja, visst blev det, förstod väl att de där NKOTB-grejerna skulle komma till användning igen någon gång =)
Du får nog dessvärre inte plats med alla dina pennor i en sådan burk, men du kanske kan ha något annat i?