... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Veras mandelkakor

Det här receptet kommer från min morfars syster Vera, som alltid gjort de här goda små besvierna. De är superlätta att göra och går utmärkt att frysa så att man alltid har kakor till kaffet om någon oväntat dyker upp.
Veras mandelkakor
200 gram mandel
5 dl florsocker
4 st äggvitor

Kaffekräm
50 gram smör
3/4 msk mjöl
(går utmärkt med glutenfritt som jag använder)
3/4 msk starkt kaffe
3/4 msk grädde
1 äggula

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Gör så här
Skålla och mal mandeln

Blanda mandel och florsocker



Rör ner äggvitorna och spara äggulorna i en egen skål.

Låt smeten vila i kylen ca 15-30 min så den blir lite kall och "stel"
Sätt ugnen på 200 grader
Gör kaffekrämen medan smeten vilar i kylen.
Jag gör alltid en dubbel sats kräm, för annars blir det lite för lite.
Man skall nämligen icke snåla på kaffekrämen!!!!
Gör såhär
Rör smöret mjukt, häll i mjöl och rör runt.
Gör kaffet och häll grädden i kaffet så att kaffet ej är varmt och smälter smöret.
Ha i äggulan som du sparat sedan tidigare.
Om krämen blir jättelös så kan man ha i lite, lite mjöl till.
Ställ sedan in krämen i kylen så den stelnar till.

När smeten vilat 15-30 min:
Klicka ut små klickar av smeten på bakplåtspappersklädd plåt.
Viktigt är att det är ett jämt antal klickar, då en beskvi består av två kakor.
Grädda i 10-15 minuter i mitten på ugnen.
Men håll bra koll på dem då de lätt bränns.
Låt svalna innan du tar loss dem från pappret, annars går de sönder för de är lite sega.
När kakorna svalnat brer du kräm på en kakas undersida
och sedan trycker du dit en kaka till i krämen

Förvara kakorna i frysen i en påse så att krämen stelnar. De behövs inte tinas innan man äter dem, men vill du tina upp dem så se till att de inte står framme varmt för då smälter kaffekrämen till och blir rinnig och det är inget gott.
P.s. Gillar man inte kaffesmak kan man ha i kakao,
rivet apelsinskal eller citronskal
eller annan smaksättning till krämen. D.s.

6 kommentarer:

Fridolin sa...

Gud vad smarrigt det låter. Själv är jag ingen kaffefantast eftersom jag oftast får svettningar och hjärtklappning men i den här mängden borde det gå bra.

Lalolandet sa...

JA, det går nog bra, det är ju bara smaken man vill åt. Men annars tror jag starkt på chokladfyllning och att man då kanske river lite apelsinskal i mandelsmeten...hm...det ska jag nog testa.

1 sa...

Gott gotti gottgott.

Jul i Laloland sa...

1: hehehe, ja precis!

Jensan sa...

Förbenat goa! Mmmmmmm hmmm, get away grandma!

Unknown sa...

Jag åt nog fler än vad jag borde senast men de var så ruggigt goda. Jag är ju motståndare till kaffe men jag tänkte inte på det när jag frossade i mig dem, och tack för senast ska jag väl tillägga!