... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Baka baka



I fredags så tog jag det extremt kvicka beslutet att baka hårt bröd. Brödet är ALLTID en succé och blir alltid så fruktansvärt gott så det går åt väldigt fort. Med detta i tanken tänkte jag (...mitt smarta arsle:) "Åh, jag gör en dubbeldeg. Då får vi ju jättemycket hårt bröd, så går det inte åt så fort. Fan va smart jag är!!!"
Ja...jättesmart ärtan eftersom det tar SJUKT JÄ__A lång tid att baka det förbenade brödet. Så där stod jag i köket, svettig som ett as (tur att jag bestämde mig för att baka innan jag duschade efter yogan) med en ugn på 250 grader som bokstavligen spyr ut värme och bakar ut brödet. Observera nu att om man räknar BORT tiden det tog för jäsning och att göra degen så hamnade vi på den nätta lilla tiden om TRE TIMMAR till kavling, mjölning, gräddning, vändning och avsvalning. För att inte tala om tiden det tog att städa upp efter sig själv. Mjöl i princip ÖVERALLT, plåtar till förbannelse, deg som fastnat och gud vet allt (eller gör han verkligen det, för han har då rakt inte bakat mitt hårda bröd - för då hade han stoppat mig när tanken på att baka föddes!!!???)


Man kan väl lugnt säga att jag var sjukligt trött efteråt. Helt matt. det blev med andra ord en väldigt lugn fredagskväll efter det där.
Men brödet är lika gott som vanligt och en underbar och GOD present att ge bort.
Ni kan fortfarande inte få receptet eftersom det är hemligt. Men det finns ett annat väldigt gott här: KUMMINBRÖD
Om jag lärde mig något av baket från helvetet (ja, det var faktiskt så varmt)...ja, gör inte dubbeldeg...NÅGONSIN igen. Baka två olika dagar istället!!!
P.s. ett tips är att om man inte har plåtburkar som är stora nog för bröden så förvara dom i ett tomt cornflakes/flingpaket. Då håller dom sig bra och blir inte dammiga och äckliga av att ligga framme. D.s.

3 kommentarer:

Fridolin sa...

Brödet ser jättegott ut även om det inte verkar vara något för mig. Sambon säger att jag har tålamod som en femåring. (Det är fel. De är betydligt tålmodigare skulle jag tro.) Fast om jag väl börjat så gillar jag inte att itne lyckas så jag kanske borde testa det där kumminbrödet i alla fall. :)

Jul i Laloland sa...

HAHAHA, grejen är att jag har också rätt dassigt tålamod...men så är jag så jävla envis också, så det tar liksom ut varandra på nått sätt.

Mamma sa...

Hoppas du har något kvar av brödet när jag kommer ner.