... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Film

I helgen plöjde vi två filmer jag och sambon. Efter det helvetiska brödbaket så lyckades jag uppbåda ork att göra en fruitsallad (mycket roligare att säga på engelska av någon anledning) med melon och jordgubbar och andra läckerheter.
Vi började med Dorian Grays Porträtt, som för den inläste vet är en bok av Oscar Wilde (en av mina favoritpoeter, men så har jag även en förkärlek till dekandensen).
Den är lite ruggig. Men utan att avslöja för mycket. Kanske bättre att läsa boken, om man nu inte gillar att vila sina ögon på Colin Firth...
Filmen får typ mellan 2 & 3 av 5 möjliga. Inte jättebra, men inte så man somnade heller.
Jag vet inte om min sambo tolkade filmen helt annorlunda från mig...men enligt honom verkar den haft ett något annorlunda innehåll...vilket ni kan se här.


Till den sena och långa frullen i lördags så blev det ytterligare en film jag inte sett förut: 9
Det är en animerad film. Men den är så snygg, faktiskt snyggare än UP. Och den är helt underbar. Jag älskade den. Den är full av symboler och paralleller och saker värda att tänka på och det finns verkligen en MASSA budskap i den filmen.
Tim Burton är med på ett hörn och är han det...ja då är det oftast bra tycker jag.
Om du inte sett den så hyr den i helgen eller ikväll. För den är verkligen superbra. En bra film att diskutera i en klass också tycker jag. 5 av 5 möjliga!!!

Klicka på bilderna så får ni mer info om dem på IMDB:s hemsida.
Jag gillar att jag fått upp filmtittandet igen. Jag HJÄRTA film

4 kommentarer:

Metronyx sa...

Åh "Nine" är en av Sols favvo-filmer. Väldigt dystopisk. Men "Dorian Gray" är alltså ingen höjdare, ja då slipper jag se den. Hade funderingar på det nyss. Har lite svårt för Barnes ändå.

Jul i Laloland sa...

Metro: Nä, skippa den. Din dotra har bra smak. Jag måste köpa mig den filmen snarast.

Jensan sa...

Ja Dorian Grey var lide rälig, han var inget grann i ansiktet han inte!

retroromantikern sa...

Alltså den där Dorian...
Jag tycker nog att filmen var något för seg.. och alla de där sexscenerna; behövde de vara så långdragna? Hur mycket sexscener innehöll boken?

Hur kul är det EGENLIGEN att glo på skådisar som flåsar sig till svimningsgränsen och rullar med ögonen i förtvivlade försök till att gestalta lusta, allt medan ett stort gäng (ofta) otroligt osexiga tekniker (ljud, kamera, scripta,osv) uttråkat står och tittar på?

(...man vet att man börjar bli jääävligt gammal när man börjar klaga på mängden sexscener i film.)