... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

#9

Day 09 – A book you thought you wouldn't like but ended up loving.

Det finns två böcker, men den som förvånade mig allra mest själv var:

Dan Browns Da Vinci-koden.

Det är ju inte alls någon bra skriven bok egentligen, men jag tror jag föll för enkelheten i språket och det faktum att de historiska aspekterna kändes trovärdiga.
Jag skulle inte gå till överdrift och säga att jag älskade boken. Men jag älskade att läsa den. Det var en sommar i en husvagn - perfekt avkoppling!

En bok som jag faktiskt inte trodde jag skulle gilla men kom att älska är :
Låt den rätte komma in av John Ajvide-Lindqvist

J
ag har aldrig gillat skräckgrejer. Förmodligen för att jag är så sjukt lättskrämd. Men den här boken bara slukade jag. Det melankoliska, enkla språket som inte var tarvligt, larvigt eller ohållbart, miljön, det faktum att det kom en vampyr till Blackeberg, eller kanske att jag inte kunde förutse händelser. Underbart!!!

Vad gillar ni s.k. skräckböcker???
//J

4 kommentarer:

Metronyx sa...

Skräckböcker var något jag slukade i mina yngre dagar mest - tills modern faktiskt införde läsförbud av dylik litteratur för undertecknad. Men jag har inte läst "Låt den rätte komma in", men väl Hanteringen av odöda. Jag vet inte om jag reagerade fel men jag satt mest och grät när jag läste den. Den var så känslosam och för mig hamnade fokusen på de levandes förlust känslor.
Men vem vill inte bli rädd ; P

Bettan sa...

Jag har också läst Da Vinci koden håller med dig om att det var en bra sommarläsning inget mer. Låt den rätte komma in är inte en bok för mig, jag tycker inte om vampyrer o .

Fridolin sa...

Jag har svårt för skräckgenren. Jag är en väldigt lättskrämd typ som får grav ångest av alltför skräckiga historier. Jag klarar blod och våld i relativt stora mängder men läskigt à la Exorcisten går bort.

Låt den rätte komma in är dock en favorit (jag vågade mig på den efter att min ännu fegare mor hade läst den). Människohamn gillade jag inte alls och jag kan heller inte se en GB-gubbe utan att känna obehag...

Maggis sa...

Jag har läst Da vinci koden tyckte inte att den var speciellt bra jag har läst bättre.
Låt den rätte komma in är ingen bok för mig gillar inte vampyrer, skräckböcker eller skräckfilmer.