... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Räkpizza...?

Om man kollar snabbt kan man tro att det är en räkpizza.
Om man kollar noga kan man se att det faktiskt är räkskal, lite grönsaker och tomtpuré.
I lördags gjorde vi nämligen slag i saken och gjorde vår efterlängtade räkfond.
Parollen i hemmet är ju att inte äta något med ögonfransar så räkor går bra.
Vi försöker också att ta reda på så mycket av råvarorna som möjligt och att göra egen fond innebär; mindre tillsatser, mer smak och mer för en billig peng.
Så nu gjorde vi det ... eller det var lite mer sambons grej, för jag tyckte att det luktade gott i ca 10 minuter. Sedan var jag totalt kräkfärdig av den kvalmiga, varma räklukten. Det var så jäää****a äckligt. Jag valde därför att vara i tvättstugan.
Men nu är fonden i alla fall klar och skall testas inom kort.

Recept:

2 kg räkskal
½ purjolök
½ liter vitt matlagningsvin
1 fänkåls huvuud
2 morötter
2 dl tomatpuré

Gör detta:

Häll allt i braspanna. Rosta 20 minuter i 250 grader.
Häll upp på stor kastrull. Täck med vatten. Koka upp och låt koka i 20 minuter.
Sila bort skalen och grönsakerna. Koka ner tills en tredjedel återstår. Låt svalna, förvara i fryspåsar i frysen.
KLART!


Någon som har ett bra recept på grönsaksbuljong förresten???

//J

3 kommentarer:

Fridolin sa...

Hemgjord bujong - det är respekt! Jag är alldeles för lat för sånt men nu har vi ju satt surdeg och allt så vi borde prova. Det lät ju inte alltför svårt (även om det luktade).

Metronyx sa...

Varma räklukt neeej, jag skulle åxå flytt. Men jag är lite avis att andra kan äta goda räkor när jag själv låter som Gollum efter att ha petat i mig dem, sen ska vi inte tala om den tjusiga rodnad som brukar åtföljas av intaget : D
Men klart pretto att göra egen buljong, har ALDRIG gjort det !

Min mat och vikt sa...

Åh vad duktigt! Du har inte recept på annan buljong? Tål inte nämligen räkor... kan inte heller använda köpta buljonger då har flertal andra allergier...


//Mina Högtider & min mat o vikt