... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Boklistan revival

När det är svårt att komma upp på morgonen och panikångesten drar i ens själv dagarna i ända är det svårt att komma ihåg att andas. Det är än svårare att känna lust och ork inför bloggandet.
Men något så tarvligt som panikångest ska inte få ta glädjen från mig så nu jävlar i min lilla låda är det jag som bestämmer och bloggar mastodontinlägget om böcker!!!

Day 10 – Your favourite classic book.

Pretto som jag är när det gäller litteratur kan jag inte välja. Men jag är svag för allt med Charles Dickens och hans "En julsaga" är en av mina absoluta favoriter, så jag väljer den. Jag älskar realismen!


Day 11 – A book you hated.

Oj, hm...lite svårt. Jag har dock en bok som jag hat-älskade vilket är mer intressant kanske. Det var när jag bestämde mig för att bli en fatasyläsare. Jag valde då att läsa "Vindens namn" av Patrick Rothfuss.
Som skrivpedagog var den boken både dröm och mardröm. Dröm för det fanns så sjukt mycket fel att hitta, påpeka och peta i samt att texten har potential att bli mycket mycket bättre.
Mardröm just för samma sak (förutom att texten kan bli bättre, det är ju bara bra)

Den här boken väckte en ilska hos mig, samtidigt som jag blev fascinerad av att någon som skrev så kasst kan bli så läst och hypad. Så jag läste helt enkelt uppföljaren också!!!???!!! Hur skumt är inte det? Men jag gillade den, samtidigt som jag föraktar hans dåliga författarskap - Vem är dåren nu liksom?


ps. Jag kommer ju garanterat läsa uppföljaren: Vindens namn 3...ds.

Day 12 – A book you used to love but don't anymore.

Jag älskade allt med Virginia Andrews när jag var 12-14, Speciellt alla böckerna som börjar med VINDSTRÄDGÅRDEN, och det höll i sig ett tag och jag läste om böckerna titt som tätt. Jag slukade allt på extremt kort tid och hittade ännu mer och då läste jag det också. Nu är det visserligen rätt många år sedan jag läste något sist, men jag betvivlar starkt att jag skulle känna samma sak om jag läste om det igen. Men som tonåring var det nått av det bästa!


Day 13 – Your favourite writer.


Jag har en handfull favoriter. Men om jag ska försöka alternera listan bort från doktor Glas och Charles Dickens så ÄLSKAR jag Gustav Fröding och Kristina Lugn.
Min fröding-kärlek föddes när jag som 13 åring läste "En Ghasel" för första gången. Sen var jag fast! Så Fröding är nog min favorit all time.

Day 14 – Favourite book of your favourite writer.
Fröding är favoriten och en av de bästa böckerna han skrivit är: SAMLADE DIKTER som kom 1901.


Så, nu är jag ikapp igen. Känns bra!

För övrigt är det mycket sticka och virka nu. Försöker lära mig att virka figurer. Men jag fick mest till någon slags kalebass ?? Det kanske löser sig i slutet. Men visst fan är det irro när beskrivningarna utgår från att man kan..jag kan inte, men jag kan försöka!
Återkommer med slutresultat!






4 kommentarer:

Fridolin sa...

Åh Virginia Andrews de hade jag nästan glömt! Minns att vi hade dem hemma men tror inte att jag läste dem. Bara omslagen gjorde mig lite rädd.

Metronyx sa...

Jag säger som Fridolin, OMG, jag hade helt glömt Andrews serie, jag gillade dem trots det lite märkliga incest inslaget. Underligt tema, men jag minns att jag gillade dem.
Sen ska jag säga att jag övervägde att ta "A Christmas Carol" av Dickens som favorit klassiker, älskar den.
Sen är PÅ aldrig lägligt eller bra, men så bra att du kämpar vidare. Har många älskade med det problemet, kram.

Jul i Laloland sa...

Fridolin & Metronyx:
Borde inte vi läsa virgina Andrews och ha bokcirkel. Gud, jag måste förbi bibblan imorgon och låna känner jag....för jag har nog inte några kvar.
Incest-grejen var jävligt freaky och finns i ALLA hennes böcker. Obehagligt.

Metronyx: Tack!

Fridolin sa...

Ha ha, måste kolla när jag kommer hem till föräldrahemmet om mamma har dem eller höra om vi lånade dem.

Panikångest suger. Men när jag hade det tänkte jag till slut "Kom an bara då ditt jävla panikmonster" jag är inte rädd för dig och då försvann den med svansen mellan benen. Fungerade inte varje gång men ofta.