... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Det börjar gro...

..en längtan efter vår även i mitt vinterhjärta.. Jag har ingenting emot våren egentligen, förutom att den gör mig deprimerad, orkeslös, energifattig och ångestfylld. Jag får helt enkelt vårdepression så fort takdroppet gör sin entré - så även i år.
Men det är lugnt. Bara att ta sig igenom och sen kommer juni och då är det lugnt. Om vi nu kommer kunna ta oss till juni utan snö? Det är fan tveksamt känns det som ...

Hur som så får även jag vårkänslor, trots att jag älskar vintern och den här har ju varit helt perfekt! Hoppas det blir likadant näst år. Ska det vara vinter, då ska det faktiskt vara vinter också.
Men det jag älskar med våren är såklart solen, värmen och att man får odla saker.
När jag bodde i Stockholm hade jag en kolonilott, åh så jag saknar den så fort det blir vår. Det är så avkopplande att gräva, plantera, rensa och fixa i ordning en dag på lotten och sen när man kommer hem så är man sådär härligt trött efter ett dagsverke i myllan. Sen är det så roligt när potatisblasten väl kommer upp, och löken och rödbetorna och kryddorna tar sig och blommorna blommar och sen får man skörda allt och det smakar så otroligt mycket bättre när det kommer från ens egen jordplätt.
Nu har jag ingen kolonilott längre, men jag har fått en balkong! Så i förra inlägget visade jag vad som planterats i söndags. Döm om min förvåning när jag igår (onsdag) kom upp och kollade ner i ruccolan:
och fann att den redan kommit upp. Det gör ens gröna hjärta och fingrar glada.

/L

3 kommentarer:

Fridolin sa...

Känner igen mig i känslan av vårdepp. Jag brukar inte bli så deppig av våren men just nu känns allt lite trögt. Jag gick som i en trög sirapsdimma på jobbet igår och var lättretlig och irriterad på allt och alla.

Kul att dina grödor tagit fart så fort! I helgen får jag nog ge mig ut på fröjakt!

Lalolandet sa...

Fridolin: Trögt är bara förnamnet...och nu snöar det igen! Den här vintern vägrar ge sig.

Imorse åt jag även nygrodda alfalfa, det är gössit. Och det blir någon slags sjuk tillfredställelse när man lyckas få frukt av det man odlar själv.

Hannele på Hisingen sa...

Mysigt.