... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Lördagsmys och balkongfrys?



Idag har mycket hunnit avnjutas. En tidig otta ledde till bokläsning och kaffe innan frukost serverades i det solupplysta köket och termometern visade hela 8+grader.
Familjen tvåsamhet begav sig ut på promenad som slutade på stadsbiblioteket och en omgång schacklektion. Det var mycket trevligt och numer kommer vi gå dit ofta tills jag lär mig utantill hur pjäserna skall flyttas och strategen i mig har vaknat ur sin slummer.

Efter det blev det en långpromenix i den underbara vårsolen, vi skådade både krokusar och påskliljor på G. På vägen hem tittade vi in på Blomsterlandet för att köpa på oss lite mera frön. Numer är ju odlingarna många och min sambos nyaste favorit är allt som är groddaktigt, så det blev bockhornsklöver, krasse och mungobönor.

Väl hemma hämtades brassestolarna från källaren upp, kaffet gjordes iordning, brysselkexen togs ur frysen och årets första balkongfika var ett faktum. Vi som inte varit blessed med balkong förut är ju eld och lågor över att vi äntligen kan använda den. Hittills har vi endast haft den till gigantiskt fågelbord, tomtebloss-plats och snöförvaring. Men nu så gick det fint att slå sig ner i stolen i solen och dricka kaffe.

Härligt att man ser arg ut när man har solen i ögonen och glojärnen på magen. Hur som så var det liiiiide liiiiide kallt när vinden kom och drog fram, men imorgon har de lovat upp till EN DECIMETER NYSNÖ...så i förhållande till det var det underbart där ute.
Nu: börja laga mat. Man blir ju hungrig av att vara ute i det fria ;)

/Lalosolen

7 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Härligt att kunna sitta ute :)

Metronyx sa...

Ahh, köpte du inga fröer att ha till balkongblommning under varma årstiden ?

Lalolandet sa...

Hannele: Ja, men visst! Men idag kom snöstormen...himla galet väder!

Metronyx: Nä, dom är redan inköpta och förodlade. Här blir det nog inga blommor, men en massa örter, ärter och jordgubbar. Ska få till en paprika också tänkte jag, men den kanske jag köper förodlad, vi får se.

Jensan sa...

Imorgon ska vi tamejfasen sitta på balkongen, oavsett väder!

Rosa Hemmet sa...

Tjoppla!

Vad härligt det är med vårsol. Vart bor ni någonstans om man får fråga? :) Jag bor i Luleå och fick för mig att du oxå bor lite norrut men jag har säkert helfel! :)
Vad söt din ask blev när du målade den!
Det är kul med färg.

Ha det toppen i solskenet, hoppas det blir en lika fin dag imorgon också

Mamma sa...

Än så länge har jag inte suttit på balkongen, men du ser ju ut att ha det skönt eller.

Jul i Laloland sa...

Rosa hemmet: Nä, jag bor nog rätt långt ner: linköping. Tage Danielssons hemstad och pärlplattegrafittins mecka =)
Det kom ingen mer sol. Dagen efter så var det snöstorm...surt sa räven.