... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Helgpyssel

Helgen har gått i "görandets" tecken. Vilket alltid är ett gott tecken.

Då jag har turen att bo nära Blomsterlandet så var det dit jag och sambon vandrade i lördags eftermidag och köpte frön och kryddor att plantera. Nu när vi har en balkong har jag GIGANTISKA visioner för hur den skall komma att se ut i sommar. Om jag sedan lyckas beror helt på om jag hittar en tvåsitssoffa i rotting att släpa hem på ryggen från någon billig och trevlig second hand-affär.
Hur som så ska jag ta det från början och ge ett SUPERHETT tips som ni bör minnas när det närmar sig jul, nämligen: CLEMENTINKARTONGER!!!

När det är säsong i december för clementiner så kan man ibland ha turen att kunna köpa Marock- (eller andra) clementiner i trälådor med ett litet nät över. De brukar se ut typ såhär:
Jag hann bara köpa en sådan låda i julas och jag har ömt sparat den tills jag kom på vad den skulle användas till: PLANTERING!
Tanken är att jag ska sätta antingen basilika direkt i den eller jordgubbsplantor. Om man vill kan man häfta fast plast inuti så man kan plantera direkt i. Eller så kan man som jag kommer göra, bara sätta massa krukor i för sedan när det väl växt upp så kommer det hänga över kanterna och se riktigt fint och somrigt ut.
Nu kan man ju ha lådan au neturelle. Men inte om man bor i ett laloland - då ska den kitschas. Så jag målade den helt enkelt med akrylfärg, först härligt neongrönt och sedan skar jag ut stjärnor i overheadplast och applicerade dit dem i rosa, så jäkla hot blev det!
Nu står det tre krukor med...ja..haha, va larvigt, nu har jag glömt va jag planterade där i ...antingen är det jordgubbar eller så är det basilika. Den som lever får se!
En annan sak man kan använda clementinlådor till är att göra små "kit" att ge bort och sedan slå cellofan runt och dekorera med band. Kanske till någon som flyttat hemifrån, eller ett spakit, eller bakkit, eller thaimatskit, eller tacokit eller något annat. Lådorna är i perfekt storlek. De är inte så stora så man ruineras av att fylla den, och heller inte för små för att inte rymma mer än två-tre saker. Helt perfa med andra ord!
Allra bäst är ju såklart om man gör ett planteringskit i lådan, då kan man använda den till sina små krukor under grodd och innan utsådd.
Lägg det på minnet till jul eller födelsedagar!

Andra saker som satts och planterats i helgen är:
Rosmarin
Ruccola
Tomater
och ...
...Timjan.

Till på köpet har min älskade orkidé, som varit helt kal och grå i stänglar och blad i över ett år, helt plötsligt fått knoppar och blommar nu igen.
Den trivs nog bättre här i nya lägenheten skulle jag tro så fin som den plötsligt har blivit.
Igår SORTERADE Jag indianpärlor (som de hette när jag var liten)...det var inte så kul, men behövligt. För det underlättar när man ska pärla nästa gång.

Ikväll blir det en till Marioblomma till "blommorna i röda krukorna"

8 kommentarer:

Emmie sa...

Åh, så kul med orkidén! jag lyckas nästan aldrig med mina..:(
jag hade också en clementinlåda förra året på balkongen, men det blev liksom för tungt för den att ha jord i sig och en massa plantor, det blev jätteotympligt, och jag har inte så gott om plats på balkongen så jag behövde flytta den då och då, det var inte det lättaste kan jag säga, men okej då, det funkade, och det var charmigt snyggt.
hoppas din håller bättre!
det verkar som att jag skall ta och kolla när man skall sätta olika plantor och frön, så att jag inte hamnar efter i schemat..:)

Fridolin sa...

Åh, vad sugen jag blev på at odla igen nu när jag läste ditt inlägg. Jag har nästan glömt bort att det är dags att börja sätta frön om det ska bli något i år. Balkongen var ju helt igensnöad fram till typ förra helgen. Jag köpte några inspirationsböcker om trädgård på bokrean så just flödar balkongidéerna. Det svåra är ju att omsätta dem i praktiken...:)

Lalolandet sa...

Emmie: Inte jag heller. Men nu kastade jag den aldrig ...och det hjälpte ;)
Jag tänker nog bara ha småkrukor i min låda så att jag slipper jorden och kan använda den till något annat när sommaren är över.
Men det är nog dags att börja plantera. Nu tror man ju visserligen att snön aldrig kommer försvinna men plötsligt går det fort och det är maj.

Fridolin: Ja men eller hur. Igår kollade jag ut och sa till min sambo: "Jag tror lekparken kommer vara igensnöad tills typ december". Det finns ju inte en tillstymmelse på att det ska töa bort liksom.
Den här tidpunkten på året och sen på sommaren så saknar jag min kolonilott jag hade när jag bodde i stockholm...det var en underbar fristad och gav mat!

erry sa...

Vilken häftig pärlplatteblomma! Kul idé :)

Rosa Hemmet sa...

Tjopp!

Men vilken fyndig idé. Gillar skarpt återanvändningen och nytänket. Färgerna var helt underbara. Kul med plantor.
Måste oxå dra igång lite odlingar här hemma, vi har ju en jättebalkong nu :)

Ha det fint

Lalolandet sa...

erry: En gammal hederlig nintendo-blomma kan ju ingen tvspelsnörd motstå =)

Rosa hemmet: Jag älskar plantor! Jag älskar att plantera, jag vill ha ett grönsaksland på balkongen, men sååå stor är den inte tyvärr.
Men visst ska man återanvända, det är ju dels ekonomiskt och mijövänligt, men framförallt är det ju roligt (om man är ute efter snabba fixar liksom)!!!

retroromantikern sa...

även jag blev förälskad i din marioblomma, lika härlig som genial!
Åh, jag vill också. :)

Hannele på Hisingen sa...

Snygg låda.