... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

INTERNATIONELLA KVINNODAGEN!

Hantverk har genom tiderna setts som en kvinnosyssla. Det har alltid varit kvinnorna som stickat, sytt och broderat. En stor del av kvinnohistorian ligger i denna uttrycksform. Genom t.ex. väven berättar de annars så tystade kvinnorna som inte hade vare sig rättigheter eller ett rum i offentligheten sin historia och om sina livsöden. Det är fascinerande resor man får göra genom kvinnors liv via deras hantverk, den enda delen som makten inte kunde ta ifrån dem, där de hade sin sfär.
Hantverk har även varit mäns syssla såklart, men inte samma slags hantverk. Snickerier, täljning, smyckestillverkning etc. har varit ett manligt domän när det gäller hantverk.
Idag ser det annorlunda ut tack och lov. Men det är fortfarande fantastiskt att finna försvunnen kvinnohistoria i gamla vävar, bonader och broderier. Men så är det ju, alla människor har ett behov av att uttrycka sig på ett eller annat sätt. Detta sätt var våra förmödrars sätt. Sätt som jag tycker är viktigt att minnas, ta tillvara på och föra vidare. Sen tycker jag inte att man förvarar detta historiska kulturarv genom att bli konservativ, snarare tycker jag att det är underbart att det idag finns andra och nya uttrycksformer för kvinnorskreativitet. T.ex. så skriver unga kvinnor i större utsträckning än unga män poesi, noveller etc. Unga män skriver däremot oftare låtar och musik. Eller digitala uttrycksformer som digital art etc. Eller pärlplattegrafitti ... och mycket mycket mer.

Som den folkbildare jag ändå är kan jag inte låta bli att hysa en kärlek till det gamla knypplandet och stickandet och vävandet och drejandet och allt vad det kan vara. Det finns något rofyllt över det och något som jag tycker att man ska minnas på dagar som idag då kvinnan står i centrum. I historieböckerna där kvinnorna ofta är marginaliserade ska vi minnas att en stor del av kvinnors historia ligger i hantverk av olika slag. Det är intressant och jag uppmanar alla att djupdyka ner i denna bok och bara suga i sig:

Tusen svenska kvinnoår av Ann-Sofie Ohlander

Tusen svenska kvinnoår







Kolla t.ex. på den här gamla "husmoderskvittogrunkan" som skulle hjälpa kvinnorna att hålla koll på ekonomin. Fantastiskt snygg och jag kan bara önska att jag skulle kunna få ta del av allt som den har hört och sett.... I wish ....

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Gamla traditioner är kul och dem ska vi inte glömma. Och en kvinna var ganska stark och självständig och hade yrkesstolthet förr i tiden, vi får ta vara på det bästa.

Emmie sa...

Intressant läsning!
Jag har någon slags föreställning om att det fanns ju säkert hantverk för inte bara för att man var tvungen att göra sina saker själv, utan för att det finns en viss mening med själva sysslan, att man blir avkopplad, utlopp för sin kreativitet osv.
jag tror att det är viktigt att bedriva någon form av kreativitet för vissa, jag är en av dem. ( men ibland så finns varken lusten eller tiden) men så i alla fall så tror jag nog att det är lite viktigt att se på hur de levde förr, till viss del, för att få en samhälle som kanske mår lite bättre än vad det faktiskt gör idag.
tack för mig.
ha en fin kvinnodag!