... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Fettisdagen


Idag är det semlans egen dag. Kanelbullen har en, semlan har en och jag kan bara fortsätta undra när Paradisasken ska få sin alldeles egen dag, förslag någon?
Jag har i alla fall bakat semlor. Eller jag bakade dem igår. De blev i alla fall godkända av min sambo som här provsmakar årets första semla.

Ett tips om man vill hotta upp semlan (och som jag inte gillar mandelmassa eller grädde) är att vispa vaniljvisp så hårt som möjligt och blanda i frysta eller färska hallon och fylla bullen med. Mycket gott!!! Ett annat förslag är antingen grädde eller uppvispad vaniljvisp med apelsinskal eller citronskal i för en fräsch och "citrusig" smak. MMMMMmmmmm

Hur äter ni era semlor? Med varm mjölk med kanel, med bara varm mjölk eller äter ni kanske inte semla över huvud taget???

//J

5 kommentarer:

Mamma sa...

Semlan o bullarna såg väldigt goda ut. synd att man inte har en doft dator. man får tänka sig doften. Men att se bullan på bilden så börja det vattna sig i munnen.

Fridolin sa...

Men HERREGUD jag har helt missat att det är fettisdag! Det kan ju förklara varför alla sprang runt med semlor i påsar idag...Fast jag äter kanske 2-3 semlor varje år så jag är ingen semmelfantast.De blir liksom för mycket av allt men om man skulle äta en så skulle det ju varit idag. Ska nog testa dina tips. Både hallon och citrus låter gott. Semlor ätes på egen hand. Uppblött bröd undanbedes. Min far äter dem alltid med varm mjölk men så gillar han ju dopp-i-grytan också...*ryser*

Ellinor sa...

Dina semlor blev jättefina. Jag har också bakat semlor idag (första gången i mitt liv), men de blev långt ifrån lika fina som dina.

Jag äter mina rakt upp och ner som de är, utan mjölk osv.

Jensan sa...

För att svara på din fråga, så äter jag mina semlor....MED MUNNEN! Groar.

Lalolandet sa...

Mamma: Tänk va bra att man inte har doftdator, tänk hur det skulle lukta i ert kontorslandskap när alla läser olika recept...!

FridoliN: WHAT!!! Har du missat semlorna! Det går ju nästan skam på torra land ;)
Jag gillar ju varken grädde eller mandelmassa, så alternativet med hallon är ju gössit. MEN! Det KAN skära sig med kardemumma i bullen, så det får man ta i beaktning. Dopp i grytan är ju extreeemt obehagligt. Min mormor åt som liten hårt bröd med smör som hon sköljde i kallvatten...uäck!

Ellinor: Tack! Dom blev nästan lite brända ovanpå, men hellre det så att dom är klara inuti. Förra året var första gången jag bakade semlor och då blev några lite degiga inuti och det är inte gött.

Jensan: Jo jag vet! Hela skägget och NÄSAN var ju insmorda med grädde!