... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Saker jag fått av mormor

Att ha en mormor som varit dagmamma och haft sju egna barn är bra på många sätt och vis. Hon har dels lärt sig spara på saker (på både gott och ont, men i dessa fallen gott) som det inte är något fel på och dels så har hon många ROLIGA saker i sina gömmor som man gärna tar del av. När ajg var liten var en av mina ABSOLUTA favvosysselsättningar hos mormor och morfar att : "Gå igenom lådorna". Då fick man dra ut lådorna och sätta dem på deras stora säng, sen satt man där och tittade och pillade och lekte med sakerna. Jag visste ju vad som fanns i varje låda och man hade sina favvolådor att kolla i. En mycket egendomlig sysselsättning för någon på 6-12 år kanske, men jag älskade det.

I Julas hjälpte jag mormor att rensa lite och fick då med mig en massa roliga saker som hon inte skulle ha kvar. Därför är detta inlägget tillägnat mormor och saker jag fått av henne. Och faktum är att jag tänkte ta hjälp av er att komma på vad jag ska göra med vissa saker. När detta rensningsmoment gjordes idag avnjöts en het kopp kaffe i en vacker mugg med lite nostalgikänsla =) (den har jag dock INTE fått av mormor)
Minns ni dessa? FABLERNAS VÄRLD. Jag gillade det supermycket när jag var liten. Och detta fann jag hos mormor som hon skulle göra sig av med. Det är alltså:


en enda lång rulle som är SJÄLVHÄFTANDE!!! Hur coolt är inte det???
Varje ruta är ganska så stor och nu vill jag använda dessa på allra bästa sätt, men kan inte komma på något direkt. Har NI några förslag vad jag bör eller kan göra med dem? Lämna i så fall kommentarer för en sådan här nostalgiskatt får ju inte hamna i skymundan igen!

Gardinerna vi har i vårt sovrum just nu kommer också från mormors skåp och är så ursnygga som man vet inte vart man ska ta vägen. Dessvärre gör de sig inte rätta till de fula tapeterna vi har där inne just nu.

Jag har även fått tyg från 60- och 70-talet som jag måste sy något av, men vad? Dels har jag tyvärr ingen symaskin, och heller inga speciella sytalanger, men vad tycker ni, något enkelt men snyggt vill jag sy?!?
Det här orange/brun/gul/vita är så hiiiiiiiiiimla snyggt så man bara *IHHHHHHHHHHHHHHH*

Det här är lite tjockare, typ möbeltyg. Så det är bra styrsel på det.
Det här är väääldigt sladdrigt och tunt så det är nog jättesvårt att sy i för någon som mig. Men jag skulle vilja ha något i alla fall. Gärna något att ha på mig tror jag.

Och sist men inte minst kommer den, den ultrasnygga, utomordentligt 60.taliga morgonrocken som jag faktiskt BAD om att få om mormor någonsin skulle göra sig av med den, och jag fick de faktiskt i julklapp samma år =). Jag älskar den. Jag älskar mönstret, och jag älskar färgerna!
Och framförallt älskar jag att det är DRAGKEDJA i den och en krage. Om den varit i vanligt tyg skulle jag använt den som klänning. Men vem vill inte vara såhär snygg när man går runt och myser ???
Avslutar såklart med detta, svårt att motstå:


/70-tals-landet

4 kommentarer:

Fridolin sa...

Åh fablernas värld! Nu fick jag en nostalgitripp här på kvällskvisten. har dokc ingen bra idé om vad du kan göra med dem men meddelar om jag komemr på något smart. Superifna tyger också. Särskilt gardinerna!

Lotta sa...

Men jisses, den där Fablernas värld-rullen var ju fantastisk! Underbart!

Malin sa...

Tavlor! Av både fablerna och tyg. Det enklaste man kan göra - med en cool ram blir det såå snyggt :). Eller sätt fablerna direkt på väggen som en "fond"/bård, riktigt roliga saker!

Jul i Laloland sa...

Fridolin: Ja, eller hur! Galet va jag inte tänkt på att de ens existerade tills denna kom i min ägo. Penti Varg är ju rolig när han kör bil!

Lotta: JA, jag dog en smula när jag fick den, så glad blev jag.

Malin: Ja, men jag tror inte Fablerna passar in här någonstans. Men kul att du nämner tavlor av tyg, för det började jag på igår =)