... är landet där allt går i färg och handlar om framförallt pyssel. Men även om inredning, roliga saker, mysiga saker, vackra ting, fula ting, goda bakade eller lagade saker och en massa annat som sätter guldkant på tillvaron.

Igår i DN skrev Ebba Witt-Brattström och Ann-Sofie Ohlander en artikel på debattsidan som jag tycker att alla borde läsa. I alla fall alla som är lärare/har barn/är intresserad av genus och alla som vill ha förändring när det kommer till jämnställdhet och genusfrågor. Jag tycker det är en intressant artikel värd att läsa för den kan starta diskussioner om hur genusaktig skolan är och hur man som lärare kan arbeta med det. För det är svårt för vi är inkörda i ett tänk. Men att just tänka på det när man undervisar (både som lärare och som vuxen i relation till barn och ungdomar) är viktigt tycker jag. Ni hittar den här: DN-debatt

Det har inte så mycket med pyssel att göra kanske, men det berör mig och alltså hamnar det här i alla fall.

JAg har inte pysslat så mycket, eller jo, jag har börjat sticka ett par sockar åt mig själv också, ett par ultrasnygga cericerosa-lila. Hot hot hot! om jag får säga det själv.
Annars är de tmest snöstorm som gäller just nu, det är udnerbart tycker jag. Mysigt och skönt att få hålla sig inomhus och strosa runt i raggisar och lyssna på musik, sticka lite, läsa lite, ja, ha det gött helt enkelt.

Nä, nu blir det frukost!

ciao //J

3 kommentarer:

Fridolin sa...

Jag läste det också igår och visst blir man förbannad?! Känns ju lite olustigt att halva jordens befolkning bara utesluts från historien, för att inte tala om hur de som omnämns porträtteras...
Delar arbetsrum med en SO-lärare och vi pratade just om hur historieböckers perspektiv. I det fallet handlade visserligen om hur de tre världsreligionerna porträtterades och varför man valt att lägga tonvikten på kristendomen men det är intressant och lite obehagligt att se vilket normtänk som strukturerar läroböcker. Har också en vän vars bekant skrev ett läromedel där han verkligen hade lagt sig vinn om att ta med viktiga kvinnor i historien i vart kapitel och att också skriva mer om kvinnans perspektiv. Boken blev refuserad delvis pga detta.

Fast det är ju bara att titta på nyheterna för att se hur viktig denna fråga uppfattas. Det blev knappt 1 min i Rapport medan ett inslag om ett tak som föll ner över en kaninutställning ägnades närmare 5 minuters analys...

Jessica sa...

Ja , det är fan så man blir mörkrädd. Jag har ju faktiskt läst Litteraturvetenska med Genusinriktning vilket är just Ebbas bord. Hon är otoligt kunnig och ja gsom läst en hel del litteraturhistorieböcker och sådär innan fick ju en helt ny värld att botanisera i. Det var underbart, och frustrerande att jag inte fått ta del av det innan.

En sak som jag störde mig mycket på som nämns i artikeln är framförallt när kvinnorörelsen kom igång och "den nya kvinnan" växte fram i slutet på 1800-talet och det får inte ens en notis i de undersökta böckerna eller det erkännande det behöver.

Va illa med din väns bekanta...sånt gör mig ledsen och förbannad. Jag hoppas att dagens ungdomar i alla fall är något mer upplysta än va vi var när jag gick i t.ex. högstadiet, då pratades det ALDRIG om sådana saker. Vi fick glatt nöja oss med att "så var det!" Skrämmande men bra att det kommer upp.

Karolin sa...

Det där är skrämmande. Genuskunskap borde vara ett obligatoriskt ämne i skolan. Vi läste lite genuskunskap i samband med en kurs i skriftligt och muntligt framställande (på universitetet). Den visade verkligen på saker som man inte reflekterar över förren någon visar hur uppenbart det är. Föreläsaren tog upp leksaker föreställande djur som exempel. Hur hanen alltid stod med huvudet högt och med en bra hållning, medan den honliga motsvarigheten var mer försjunken med blicken nedåt. Redan där ser vi skillnader, på små plastdjur som man leker med på dagis. Helt galet.